Με μεγάλη συμμετοχή φοιτητών και νέων ερευνητών από την Ελλάδα και το εξωτερικό ολοκληρώθηκε ο τέταρτος κύκλος διαδικτυακών σεμιναρίων (webinars) Real Skills for Scientists – Φυσικές Επιστήμες και Μαθηματικά που διοργάνωσε τον Νοέμβριο το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ), στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας “Γέφυρες Γνώσης και Συνεργασίας”, σε συνεργασία με το R.E.A.L. Science και το Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας της Κύπρου (ΙδΕΚ).
Στα δύο webinars του κύκλου, τα οποία είχαν ως στόχο την ανάπτυξη προσωπικών δεξιοτήτων για την επαγγελματική σταδιοδρομία των νέων ερευνητών και επιστημόνων, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να ακούσουν χρήσιμες συμβουλές και να ρωτήσουν έμπειρους και καταξιωμένους ερευνητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό για στοχευμένες κινήσεις για την επαγγελματική τους εξέλιξη, τη διαμόρφωση βιογραφικού και τη χαρτογράφηση πιθανών επαγγελμάτων.
Περίπου 500 προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές, υποψήφιοι διδάκτορες, μεταδιδάκτορες, μέλη ΔΕΠ, εκπαιδευτικοί, μαθητές και ερευνητές παρακολούθησαν ζωντανά τα webinars. Το κοινό αποτελούνταν από Έλληνες και Κύπριους οι οποίοι συνδέθηκαν από την πατρίδα τους, αλλά και από 14 επιπλέον χώρες του κόσμου, όπως Γερμανία, Ηνωμένες Πολιτείες, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Βέλγιο, Σουηδία, Ελβετία, Αυστρία, Ολλανδία, Μπαχρέιν - επαγγελματίες, σπουδαστές και ερευνητές που εργάζονται ή/και σπουδάζουν στο εξωτερικό.
1ο Webinar: Δημιουργία και ενδυνάμωση βιογραφικού
Ο 4ος κύκλος Real Skills for Scientists ξεκίνησε την Πέμπτη 11 Νοεμβρίου 2021 με πέντε επιστήμονες-επαγγελματίες οι οποίοι εκπροσώπησαν τις Φυσικές Επιστήμες και τα Μαθηματικά, με επαγγελματική σταδιοδρομία στον ακαδημαϊκό αλλά και στον επιχειρηματικό τομέα.
Τις εμπειρίες τους, όσον αφορά την πρώτη θεματική των webinars, δηλαδή τη δημιουργία και την ενδυνάμωση βιογραφικού, μοιράστηκαν η Δρ Ζωή Κούρνια, κύρια ερευνήτρια στο Ίδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών Ακαδημίας Αθηνών και ιδρύτρια της startup Ingredio, η Ιωάννα Στοφορίδου, μεταπτυχιακή ερευνήτρια, η Δρ Αγγελίνα Βιδάλη, εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (μαθηματικός και επιστήμων πληροφορικής) και lecturer στο Αμερικάνικο Κολλέγιο Αθηνών, ο Αθανάσιος Δήμου, μηχανικός γεωπληροφορικής και τοπογραφίας και ο Αντώνης Γουρδουπάρης, μηχανικός στον κλάδο υψηλής τεχνολογίας για την ανάπτυξη εφαρμογών και μηχανημάτων.
Πρώτος μίλησε ο Αθανάσιος Δήμου (Msc), για τη σημασία της πρακτικής άσκησης και τη μετάβαση στην αγορά εργασίας ως ελεύθερος επαγγελματίας. Τόνισε ότι το επαγγελμα πολλές φορές δεν γνωρίζει “τοπικά όρια” και αναφέρθηκε στην πορεία του για να μπορέσει να αποκτήσει δεξιότητες για να διεκδικήσει αργότερα θέσεις στην εκπαίδευση, στον τομέα της επιχειρηματικότητας, σαν εξωτερικός συνεργάτης στον δημόσιο τομέα και φυσικά για τη διαρκή επιμόρφωση. Έδωσε έμφαση στην αξία της συμμετοχής στους επιστημονικούς θεσμούς κάθε κλάδου αλλά και του εθελοντισμού, καθώς, όπως είπε, τις περισσότερες φορές επαγγελματικές και επιστημονικές συνεργασίες ξεκινούν από τις κοινότητες στις οποίες επιλέγουμε να εμπλακούμε με εθελοντικό τρόπο.
Η Δρ Αγγελίνα Βιδάλη έδωσε έμφαση στη διαμόρφωση και πιθανή τροποποίηση του βιογραφικού, ανάλογα με τις συνθήκες και την κουλτούρα που επικρατούν κάθε φορά στη χώρα, στον κλάδο και στην εταιρία ή οργανισμό που αποστέλλεται το βιογραφικό. Τόνισε ότι “πρέπει να αναρωτηθείτε ποιο είναι το κύριο προσόν που ζητείται και αυτό να φαίνεται άμεσα και ξεκάθαρα”. Ανέφερε ότι χρειάζεται καλή προετοιμασία πριν την κατάθεση του βιογραφικού, με διερεύνηση του κλάδου και αναζήτηση πληροφοριών μέσω ανθρώπων που γνωρίζουν τον χώρο, ενώ αναφέρθηκε, επίσης, και στα κοινωνικά δίκτυα ως αναδυόμενο μέσο δημιουργίας δικτύου και εύρεσης εργασίας τα τελευταία χρόνια.
Τις δυσκολίες που συνάντησε ως μεταπτυχιακή φοιτήτρια στον τομέα της Επιστήμης των Υλικών, ενός πρόσφατα αυτόνομου πεδίου στην Ελλάδα, παρουσίασε η Ιωάννα Στοφορίδου, δίνοντας έμφαση στη διαδικασία λήψης αποφάσεων μέχρι να επιλέξει τη συνέχεια της εκπαίδευσής της και της επαγγελματικής της σταδιοδρομίας. Τόνισε δε τη σημασία συμμετοχής σε εθελοντικά προγράμματα και συμβουλευτικά σεμινάρια, που μπορούν να υποστηρίξουν και να καθοδηγήσουν τους νέους επιστήμονες στην αναζήτηση του επόμενου επαγγελματικού ή ακαδημαϊκού βήματος.
Ο Αντώνης Γουρδουπάρης (Msc) συμβούλευσε τους συμμετέχοντες να έχουν μικρό και περιεκτικό βιογραφικό, καθώς αυτό μπορεί να τους βοηθήσει να "φτάσουν" στη συνέντευξη. Έμφαση έδωσε στην απόκτηση soft skills ή δεξιοτήτων εκτός τεχνικού περιεχομένου για τη σωστή ένταξη σε μια ομάδα εργασίας, σε οποιοδήποτε περιβάλλον. Αποτελεσματική επικοινωνία, σωστή παρουσίαση προβλημάτων και ενεργειών και ρεαλιστική εκτίμηση διαμοιρασμού του χρόνου είναι τρια βασικά soft skills που καθιστούν τον νέο συνάδελφο οργανικό μέρος της ομάδας. “Όταν καταλαβαίνεις τους λόγους για τους οποίους απέτυχε μια συνεργασία ή δεν πήρε κανείς μια θέση, τότε θα μπορέσεις να έχεις πραγματική εξέλιξη σε όλα τα επίπεδα”, κατέληξε ο κ. Γουρδουπάρης.
Η Δρ Ζωή Κούρνια μίλησε για το πόσο βοηθητικό είναι να θέτει κάποιος ξεκάθαρους στόχους, έτσι ώστε να τείνει όλο και περισσότερο στην ολοκλήρωσή τους. Έδωσε προτάσεις για τις πολλές και διαφορετικές κατευθύνσεις που μπορεί σήμερα να ακολουθήσει ένας Χημικός. Πολλή και ποιοτική εργασία και ενθουσιασμό, συμβούλευσε η Δρ Ζ. Κούρνια, με συμμετοχή σε όλα τα επίπεδα, με πρακτική άσκηση, εθελοντική εργασία, συμμετοχή σε επιστημονικές εταιρείες και ανάληψη θέσεων ευθύνης. “Να ρωτάτε πολλές ερωτήσεις, αναζητήστε την εποικοδομητική κριτική, μη φοβάστε να κάνετε λάθη, να είστε πάντα αξιόπιστοι και συνεπείς, δουλέψτε ομαδικά”, κατέληξε η Δρ Ζ. Κούρνια.
Όλοι οι ομιλητές τόνισαν τη σημασία της αποδοχής της αποτυχίας στη διαδρομή του κάθε νέου ερευνητή και επαγγελματία, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι σημασία έχει να μην εγκαταλείπει κανείς μετά από πιθανή απόρριψη αλλά να βελτιώνεται και να προσπαθεί ξανά όσες φορές χρειαστεί. Επισήμαναν επίσης τη σημασία της συνεργασίας με έναν μέντορα για την εξέλιξη της πορείας και της σταδιοδρομίας του νέου επιστήμονα και επαγγελματία.
Δείτε το βίντεο από το 1ο webinar Real Skills for Scientists- Φυσικές Επιστήμες-Μαθηματικά. Webinar 1: Δημιουργία, ενδυνάμωση βιογραφικού
2ο Webinar – Πρόσβαση στη Χρηματοδότηση και Δικτύωση
Το 2ο webinar πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 18 Νοεμβρίου 2021 με πέντε ακόμα εξαιρετικούς ομιλητές, δίνοντας έμφαση στην απόκτηση χρηματοδότησης για την έρευνα ή τη δημιουργία επιχειρηματικής δραστηριότητας, αλλά και στη δικτύωση των νέων ερευνητών.
Ομιλητές ήταν ο Δρ Κωνσταντίνος Κακοσίμος, Χημικός Μηχανικός και Αναπληρωτής Καθηγητής στο Κατάρ, ο Δρ Ευάγγελος Γερασόπουλος, Διευθυντής Ερευνών στο Ινστιτούτο Ερευνών Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Ανάπτυξης του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, ο Δρ Βαγγέλης Βλάχος, Παλαιοντολόγος, Ερευνητής Γ' στο Παλαιοντολογικό Μουσείο Εχίδιο Φερούγλιο, Παταγονία, (Αργεντινή), ο Δρ Άθως Αγαπίου, Επίκουρος Καθηγητής στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου και η Δρ Αρετή Μούρκα, Μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο στον τομέα της Φυσικής.
Αρχικά ο Δρ Ευάγγελος Γερασόπουλος έδωσε χρήσιμες και εμπειρικές συμβουλές για παρουσίαση σε μία επαγγελματική συνέντευξη. Εξήγησε τη σύνθεση μιας ομάδας εργασίας και τον ρόλο που αναλαμβάνουν τα μέλη της. Τόνισε τον διαθεματικό χαρακτήρα των νεότερων προσεγγίσεων στην επιστήμη και το ερευνητικό περιβάλλον. “Ειλικρίνεια, εντιμότητα, ευθύτητα είναι αυτά που ζητάμε από κάποιον. Αυτοπεποίθηση αλλά μην φτάσουμε στο σημείο να έχουμε έπαρση” επισήμανε ο Δρ Γερασόπουλος για τα προσόντα που εκτιμώνται από τους εργοδότες. Επίσης, παρακίνησε τους συμμετέχοντες να χρησιμοποιούν τα κοινωνικά και προσωπικά δίκτυα για την εύρεση εργασίας.
O Δρ Βαγγέλης Βλάχος εστίασε στη σημασία της σταθερής απασχόλησης για τον ερευνητή αλλά και στην προσπάθεια ανεύρεσης πόρων για τη χρηματοδότηση της έρευνάς του. “Η μόνιμη θέση εργασίας για τους ερευνητές είναι σημαντική καθώς έτσι μπορούν να υλοποιηθούν μακροπρόθεσμα ερευνητικά σχέδια”, τόνισε ο Δρ Βλάχος, σημειώνοντας ότι καλό είναι να έχει κανείς αυτογνωσία για τον κλάδο και την καριέρα του, όπως για παράδειγμα ο ίδιος έχει συνείδηση ότι η Παλαιοντολογία δεν είναι πρωταρχικό μέλημα για χρηματοδότηση από κανέναν φορέα. Άρα πρέπει κανείς να δίνει κάποιος σημασία στο τί ψάχνει ένας χρηματοδοτικός οργανισμός, προκειμένου να προσαρμοστεί για να έχει μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας. Τέλος συμβούλευσε τους συμμετέχοντες να έχουν ενθουσιασμό και για το πρόβλημα, όχι μόνο για τη λύση, γιατί αυτό θα τους κρατήσει ενεργούς.
Την προσωπική του διαδρομή στον ερευνητικό χώρο παρουσίασε ο Δρ Άθως Αγαπίου που εργάζεται στην Κύπρο. Εκκινώντας από την προσωπική του θέληση να παραμείνει στην Κύπρο εξήγησε πώς κινήθηκε, προκειμένου να επιμορφωθεί με τον κατάλληλο τρόπο και πώς θα χρηματοδοτήσει την έρευνά του. Εξήγησε ότι πλέον υπάρχουν δυνατότητες για προετοιμασία μιας χρηματοδοτικής πρότασης (παραδείγματα καλών πρακτικών στο διαδίκτυο, βοήθεια από φορείς όπως το ΙδΕΚ στην Κύπρο και το ΕΚΤ στην Ελλάδα για proofreading κ.ά.). Τόνισε τη σημασία της δημιουργίας της σωστής ομάδας εργασίας, που θα διέπεται από διεπιστημονικότητα, ευθύνη και αξιοπιστία. Τέλος, υπογράμμισε τη σημασία των επιστημονικών δημοσιεύσεων στην ενίσχυση της δικτύωσης των νέων ερευνητών και της δημιουργίας ισχυρής επιστημονικής κοινότητας.
“Στο κέντρο της έρευνας υπάρχει η ερώτηση, η υπόθεση, το πρόβλημα και αυτά δεν μπορούν να προκύψουν χωρίς την εμπειρία, χωρίς την ομάδα, χωρίς τις δοκιμές και τα σφάλματα” είπε ο Δρ Κωνσταντίνος Κακοσίμος εξηγώντας τον τρόπο με τον οποίο ένας σύγχρονος ερευνητής αντιλαμβάνεται τον εαυτό του στην ερευνητική διαδικασία, καθώς και τις δεξιότητες που απαιτούνται από τους νέους ερευνητές. Στην έρευνα υπάρχουν όλοι οι ρόλοι, σημείωσε ο Δρ Κακοσίμος, του τεχνικού, του εκπαιδευτή, του επιστήμονα, του συγγραφέα, του λειτουργού και πολλοί ακόμα που αποτελούν την καθημερινότητα της δουλειάς του.
Την καθημερινότητα ενός ερευνητή στον τομέα της νανοτεχνολογίας παρουσίασε η Δρ Αρετή Μούρκα ενώ εξήγησε πώς η χρηματοδότηση βοηθάει σε κρίσιμους τομείς της ερευνητικής ζωής, όπως η συμμετοχή σε συνέδρια και η δημοσίευση των αποτελεσμάτων της έρευνας. Ο κλάδος της Φυσικής είναι πολύπλευρος και υπάρχουν πολλοί τομείς στους οποίους κάποιος μπορεί να ειδικευθεί και να βρει τον τομέα που θα τον ενθουσιάσει και θα θέλει να τον ακολουθήσει μακροπρόθεσμα. Ώθησε τους συμμετέχοντες να συμμετέχουν σε προγράμματα μέντορινγκ, να συνομιλούν με συντονιστές γνωστικών πεδίων.
Όλοι οι ομιλητές τόνισαν τη σημασία της συγγραφής ερευνητικών προτάσεων και τη σημασία του να λαμβάνει κανείς επιμόρφωση και να αποκτά συνεχώς δεξιότητες. Επισήμαναν ότι η δικτύωση οδηγεί συχνά στις χρηματοδοτήσεις, καθώς όσο περισσότεροι άνθρωποι είναι ενημερωμένοι για την δουλειά κάποιου τόσο πιο εύκολο είναι να δοθεί η ευκαιρία να γίνει αυτός μέλος μιας ενεργής ομάδας εργασίας.
Τα webinars συντόνισαν ο Δημήτρης Μαραγκός, συντονιστής επικοινωνίας της πρωτοβουλίας «Γέφυρες Γνώσης και Συνεργασίας» που υλοποιεί το ΕΚΤ, η Δρ Ελένη Σινοπούλου, ιδρύτρια της πλατφόρμας επιστημονικού επαγγελματικού προσανατολισμού R.E.A.L. Science και ο Γιώργος Χρίστου, Επιστημονικός Λειτουργός από το ΙδΕΚ Κύπρου.
Καθ’όλη τη διάρκεια των webinars, το κοινό είχε την ευκαιρία να πραγματοποιεί ζωντανά ερωτήσεις στους ομιλητές, οι οποίες απαντήθηκαν στο τέλος κάθε σεμιναρίου. Επιπλέον, οι συμμετέχοντες μπορούσαν να λάβουν μέρος σε διαδραστικές δημοσκοπήσεις σχετικά με το επιστημονικό τους πεδίο, τις επιχορηγήσεις/υποτροφίες που έχουν λάβει, καθώς και να δηλώσουν τη χώρα από την οποία παρακολουθούν το σεμινάριο.
Προκειμένου το ΕΚΤ να διοργανώσει μελλοντικά πιο αποδοτικά και στοχευμένα σεμινάρια, παρακαλούνται όλοι οι συμμετέχοντες να συμπληρώσουν τη φόρμα ανατροφοδότησης που μπορούν να βρουν εδώ.
Δείτε το βίντεο από το 2ο webinar Real Skills for Scientists- Φυσικές Επιστήμες-Μαθηματικά. Webinar 2: Πρόσβαση σε χρηματοδότηση, δικτύωση
Λίγα λόγια για τους διοργανωτές
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ)
Το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ) είναι οργανισμός δημοσίου συμφέροντος εποπτευόμενος από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Σε συνεργασία με έγκριτους φορείς και σε διαρκή διάλογο με την εκπαιδευτική, ερευνητική και ακαδημαϊκή κοινότητα, το ΕΚΤ αναπτύσσει υποδομές και υπηρεσίες προωθώντας τον ψηφιακό μετασχηματισμό, τη γνώση, την έρευνα και την καινοτομία. Η πρωτοβουλία «Γέφυρες Γνώσης και Συνεργασίας», την οποία υλοποιεί, συμβάλλει στη δικτύωση και συνεργασία των Ελλήνων επιστημόνων, ερευνητών και επαγγελματιών σε όλο τον κόσμο.
R.E.A.L. Science
Το R.E.A.L. Science είναι μια πλατφόρμα επαγγελματικού προσανατολισμού για σχολεία, και σύντομα για πανεπιστήμια, στην οποία συμμετέχουν Έλληνες εθελοντές επιστήμονες από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο. Επικεφαλής και δημιουργός της εθελοντικής αυτής δράσης είναι η νευροεπιστήμονας Δρ. Ελένη Σινοπούλου, η οποία εργάζεται στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Σαν Ντιέγκο των ΗΠΑ.
Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας
Το Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας είναι ο εθνικός φορέας, αρμόδιος για την υποστήριξη και προώθηση της έρευνας, της τεχνολογικής ανάπτυξης και της καινοτομίας στην Κύπρο. Αποστολή του είναι η διαμόρφωση των συνθηκών και των προϋποθέσεων που ευνοούν την ανάπτυξη της έρευνας, της τεχνολογίας και της καινοτομίας στην Κύπρο. Μέσα από καινοτόμες δράσεις και προγράμματα ενισχύει το εγχώριο οικοσύστημα έρευνας και καινοτομίας, συμβάλλει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της κυπριακής οικονομίας και αναπτύσσει τη συνεργασία και διασύνδεση με τη διεθνή ερευνητική και επιχειρηματική κοινό.
Μάθετε Περισσότερα
- Real Skills for Scientists- Φυσικές Επιστήμες-Μαθηματικά. Webinar 1: Δημιουργία, ενδυνάμωση βιογραφικού (βίντεο)
- Real Skills for Scientists- Φυσικές Επιστήμες-Μαθηματικά. Webinar 2: Πρόσβαση σε χρηματοδότηση,δικτύωση (βίντεο)
- Φόρμα ανατροφοδότησης κοινού
- Real Skills for Scientists –Επιστήμες Ζωής (απολογισμός)
- Real Skills for Scientists - Computer Science (απολογισμός)
- Real Skills for Scientists - Humanities (απολογισμός)