7ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής

Το ταξίδι ξεκινάει για τους 'Ρομποτικούς Εξερευνητές' του 7ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, με την παγκόσμια φετινή διοργάνωση να πραγματοποιείται στην Ντόχα του Κατάρ. Ο WRO Hellas (Οργανισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, Επιστήμης, Τεχνολογίας & Μαθηματικών) ανακοινώνει για 7η συνεχή χρονιά την έναρξη των διαδικασιών του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής ο οποίος πραγματοποιείται στο πλαίσιο της ετήσιας Ολυμπιάδας που διοργανώνεται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό World Robot Olympiad.

Ο 7ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής τελεί, όπως και στις προηγούμενες διοργανώσεις υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού Παιδείας και Θρησκευμάτων και ακολουθεί τους επίσημους κανόνες διεξαγωγής από τον WRO Hellas, οργανώνοντας περιφερειακούς και προκριματικούς διαγωνισμούς σε όλη τη χώρα, προκειμένου να διακριθούν οι ομάδες που θα ταξιδέψουν στην Ολυμπιάδα.

Το θέμα του φετινού διαγωνισμού είναι οι 'Ρομποτικοί εξερευνητές', βάσει του οποίου οι μαθητές καλούνται να κατασκευάσουν ρομπότ για να εξερευνήσουν διαφορετικά περιβάλλοντα (όπως ο θαλάσσιος βυθός για το Δημοτικό ή τα βουνά για το Λύκειο). Σε αρκετές περιπτώσεις, οι 'εξερευνητές' πρέπει να στηριχθούν σε ενδείξεις προκειμένου να οδηγηθούν σε άγνωστα περιβάλλοντα ενώ σε άλλες, οι εξερευνητές μπορεί να περιπλανηθούν καθώς επιχειρούν να ανακαλύψουν αυτό που ψάχνουν. Το περιβάλλον όμως κρύβει και κινδύνους για τους εξερευνητές.

Ο καθιερωμένος πλέον Πανελλήνιος Διαγωνισμός διεξάγεται τον Ιούνιο 2015, με τις συμμετέχουσες ομάδες να προκρίνονται μέσα από τους αντίστοιχους περιφερειακούς διαγωνισμούς που θα διεξαχθούν στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας. Οι νικητές της κάθε κατηγορίας (από το Δημοτικό έως το Λύκειο) έχουν τη δυνατότητα να εκπροσωπήσουν τη χώρα μας στην Ολυμπιάδα της Ντόχα στο Κατάρ, η οποία θα πραγματοποιηθεί το Νοέμβριο 2015. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ίδιοι κανόνες και προκλήσεις, όπως αναφέρονται παρακάτω, ισχύουν σε όλα τα επίπεδα των διαγωνισμών, τοπικό, εθνικό και παγκόσμιο.

Πιο αναλυτικά, οι μαθητές Δημοτικού καλούνται να μάθουν μέσα από το παιχνίδι, κατασκευάζοντας ένα ρομπότ το οποίο μπορεί να βουτήξει και να εξερευνήσει κάτω από τη θάλασσα για 'μαργαριτάρια'! Η προσοχή τους επικεντρώνεται σε κάθε κατάδυση όπου έχουν μόνο 30 δευτερόλεπτα πριν η ρομποτική τους κατασκευή επανέλθει στην επιφάνεια για φρέσκο αέρα.

Η φετινή πρόκληση για το επίπεδο του Γυμνασίου είναι το 'Κυνήγι θησαυρού' που απαιτεί την κατασκευή ενός ρομπότ που θα πρέπει να συλλέξει 5 ευρήματα μέσα σε ένα άγνωστο περιβάλλον. Διάφορα στοιχεία που είναι διαθέσιμα στην ομάδα, δίνουν πληροφορίες για το περιβάλλον και την τοποθεσία κάθε ευρήματος που πρέπει να συλλεχθεί. Το περιβάλλον περιέχει επίσης επικίνδυνα αντικείμενα (εμπόδια) σε άγνωστες τοποθεσίες, τα οποία θα πρέπει να αποφευχθούν προκειμένου η ομάδα να συλλέξει τα ευρήματα.

Τέλος, στην κατηγορία του Λυκείου η φετινή πρόκληση είναι η 'Ορειβασία'. Το παιχνίδι για το επίπεδο αυτό προκαλεί τους μαθητές Λυκείου να κατασκευάσουν ένα ρομπότ το οποίο είναι επιφορτισμένο με την περισυλλογή εφοδίων και την παράδοσή τους σε καταφύγια που βρίσκονται ψηλά στα βουνά. Υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία όσον αφορά στο περιβάλλον και τη θέση κάθε εφοδίου που πρέπει να περισυλλεχθεί. Όσο πιο κοντά μπορέσουν να μεταφέρουν τα εφόδια στη θέση εναπόθεσής τους, τόσο υψηλότερη και η βαθμολογία. Αλλά πρέπει να προχωρήσουν με προσοχή, έτσι ώστε το ρομπότ τους να μην γλιστρήσει και πέσει από το βουνό.

Ο Πρόεδρος του WRO Hellas κ. Γιάννης Σομαλακίδης, μετά την επιτυχία στην Παγκόσμια Ολυμπιάδα 2014 (Ρωσία), όπου η Ελλάδα κατέλαβε την 7η θέση για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, δηλώνει χαρακτηριστικά: 'Αν όλα τα προηγούμενα φαντάζουν 'βουνό' υπάρχει και η κατηγορία OPEN στην οποία πέρυσι η Ελλάδα κατέκτησε την 7η θέση παγκοσμίως. Ειδικά για το 2015, τα δημοτικά σχολεία μπορούν να προσθέσουν αξία στις συμμετοχές τους μέσω του πρωτότυπου διαγωνισμού 'Η δική μου πόλη' (βλ. http://www.wrohellas.gr/index.php/wds/ath) και να καταθέσουν τις προτάσεις τους σε αυτή την ευφάνταστη κατηγορία. Η αύξηση των συμμετοχών σε ετήσια βάση, αποδεικνύει ότι όλο και περισσότεροι εκπαιδευτικοί και μαθητές μαζί με τους γονείς τους έχουν αγκαλιάσει τους Περιφερειακούς διαγωνισμούς, συντελώντας με αυτό τον τρόπο στην ποιοτική ανάδειξη της Ρομποτικής στη χώρα μας και σε ένα τεχνολογικό θαύμα για τα ελληνικά σχολεία'.