Με το όχημα ER10, ένα ολοκληρωμένο όχημα εξοπλισμένο με κυψέλες υδρογόνου και καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις στον τομέα της ασφάλειας, το οποίο διένυσε 373 χλμ. με ένα λίτρο καυσίμου, συμμετείχε η ελληνική ομάδα TUCer (Technical University of Crete Eco Racing team) στον διεθνή διαγωνισμό Shell Eco Marathon 2010. Η ομάδα του Πολυτεχνείου Κρήτης, που συμμετείχε για δεύτερη χρονιά στον διαγωνισμό, κατάφερε να αποσπάσει το πρώτο βραβείο στον παράλληλο διαγωνισμό ασφαλείας (ADAC Safety Award), χαρίζοντας στη χώρα μας μια σημαντική διάκριση.
Στον διαγωνισμό Shell Eco Marathon 2010, που πραγματοποιήθηκε στη Γερμανία κατά το διάστημα 4 έως 7 Μαΐου, συμμετείχαν 221 ομάδες πανεπιστημίων από όλη την Ευρώπη και όχι μόνο, οι οποίες σχεδίασαν και κατασκεύασαν οχήματα με στόχο να καλύψουν τη μεγαλύτερη απόσταση με όσο το δυνατόν λιγότερο καύσιμο. Στόχος του διαγωνισμού είναι η ανάπτυξη φιλικών προς το περιβάλλον τεχνολογιών για την κίνηση οχημάτων με τη μικρότερη δυνατή κατανάλωση καυσίμου. Το ρεκόρ σε όλες τις κατηγορίες του διαγωνισμού κατέρριψε το όχημα του γαλλικού Πολυτεχνείου της Ναντ, το οποίο διένυσε 4.896 χιλιόμετρα με υδρογόνο που ισοδυναμεί σε ένα λίτρο καυσίμου.
Η ομάδα TUCer συμμετείχε στην κατηγορία μονοθέσιων οχημάτων πόλης (Urban Concept), χρησιμοποιώντας τεχνολογία αιχμής που περιλαμβάνει κυψέλη καύσιμου υδρογόνου και κίνηση με ηλεκτρικό κινητήρα, τα οποία εκπέμπουν μηδενικούς ρύπους κατά την κίνηση του οχήματος. Ιδιαίτερη εντύπωση στην επιτροπή έκανε η κατασκευή και τοποθέτηση ρυθμιζόμενης κολώνας τιμονιού και η εμπρόσθια ζώνη ελεγχόμενης παραμόρφωσης για προστασία του οδηγού σε περίπτωση πρόσκρουσης, το αυτόματο άνοιγμα της καμπίνας του οδηγού για γρήγορη έξοδο από το όχημα, καθώς επίσης η χρήση εξειδικευμένων αισθητήρων για τον εντοπισμό διαρροών καυσίμου.
Η ομάδα σχεδίασε το πρώτο της όχημα, το Eco Racer I, τον Μάιο του 2008. Στη συνέχεια, η ομάδα σχεδίασε, εξέλιξε και κατασκεύασε -στο Διατμηματικό Εργαστήριο Εργαλειομηχανών και στο Εργαστήριο Ευφυών Συστημάτων και Ρομποτικής του Πολυτεχνείου Κρήτης- το Eco Racer II, ένα πρωτότυπο τετράτροχο, μονοθέσιο ηλεκτρικό όχημα πόλης. Το Eco Racer II αποτέλεσε πλατφόρμα πειραματισμού για προβλήματα που σχετίζονται με την επίτευξη χαμηλής κατανάλωσης, την οδηγική ασφάλεια αλλά και την αυτόνομη πλοήγηση, ενώ αποτέλεσε και αντικείμενο έρευνας με στόχο τη συνεχή εξέλιξη του και τη βελτίωση των επιδόσεών του. Το Μάιο του 2009 συμμετείχε για πρώτη φορά στον Shell Eco Marathon.
Το ER10 είναι η αναβαθμισμένη έκδοσή του, ενώ η επίδοση των 373 χλμ. με ένα λίτρο ισοδύναμου καυσίμου (ποσότητα αέριου υδρογόνου που ισοδυναμεί ενεργειακά με ένα λίτρο συμβατικού καυσίμου) που πέτυχε στον διαγωνισμό Shell Eco Marathon 2010 θέτει τη βάση για νέες επιτυχίες στις επόμενες διοργανώσεις.
Οσον αφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά του ER 10, το πλαίσιο είναι από σωλήνες αλουμινίου, το κάλυμμα από ανθρακονήματα, ο κινητήρας είναι ηλεκτρικός, ως μονάδα παραγωγής ενέργειας χρησιμοποιούνται κυψέλες υδρογόνου, οι διαστάσεις είναι 2,5 x 1,25 x 1 (ΜxΠxΥ σε μέτρα) και το βάρος του οχήματος είναι 110 Kg.
Σύμφωνα με τον Ν. Τσουρβελούδη, επίκουρο καθηγητή του Τμήματος Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, στόχος είναι το ΕΡ10 να φθάσει τα 800 χλμ. με ένα λίτρο ισοδύναμο καυσίμου. Τα μέλη της ομάδας TUCer 2010 είναι οι: Νικόλαος Τσουρβελούδης, Πολυχρόνης Σπανουδάκης, Σάββας Πιπερίδης, Ιωάννης Τσινάρης, Δημήτριος Ευσταθίου, Αναστάσιος Παππάς, Ευάγγελος Πλουμάκης και Ιωάννης Στρατηγός.
Αξίζει να σημειωθεί ότι και μια δεύτερη ερευνητική ομάδα του Πολυτεχνείου Κρήτης έχει ασχοληθεί με τη μελέτη, τον σχεδιασμό και την κατασκευή πρωτοποριακών, φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων. Πρόκειται για την ομάδα TUC Hephaestus Solar Car, η οποία έχει σχεδιάσει ένα ηλεκτροηλιακό όχημα που κινείται με τη μετατροπή (απευθείας ή μη) της ηλιακής ενέργειας σε ηλεκτρική. Η ομάδα έλαβε το 2ο βραβείο σε διεθνή διαγωνισμό που διοργανώθηκε τον Ιούνιο του 2008 από το Ελληνικό Ινστιτούτο Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων μεταξύ Πανεπιστημιακών και Τεχνολογικών Ιδρυμάτων, στο πλαίσιο του προγράμματος Interreg 'Ήλιος Ζωή - Ελλάδα Ιταλία', ενώ έχει βραβευθεί και από το Εθνικό Κέντρο Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης.
Η μελέτη περιλαμβάνει αναλυτικά σχέδια για όλα τα μηχανολογικά και ηλεκτρικά υποσυστήματα του οχήματος, εκτενή ανάλυση της σχεδίασης και του υπολογισμού της δομής του αμαξώματος, των υποσυστημάτων ανάρτησης, διεύθυνσης και πέδησης. Κατά τον σχεδιασμό του οχήματος επιλέχθηκε η χρήση τριών τροχών, έτσι ώστε να μειωθούν όσο το δυνατόν περισσότερο οι πιθανές τριβές και απώλειες από τη χρήση τέταρτης ρόδας και διαφορικού συστήματος. Το ηλεκτρικό σύστημα του οχήματος, στηρίζεται σε φωτοβολταϊκή γεννήτρια, μπαταρίες (περίπου 4,75 kWh) και ηλεκτρικό κινητήρα ισχύος περίπου 3 kW και βάρους 10 kg. Το επόμενο φιλόδοξο βήμα των νέων ερευνητών είναι η συμμετοχή -με το όχημα που κατασκευάζεται- σε προσεχή Παγκόσμιο Διαγωνισμό Ταχύτητας Ηλιακών Οχημάτων. Αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο τελικό στάδιο της υλοποίησης η κατασκευή του οχήματος, ενώ το κάλυμμα με τα Φ/Β έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Σύντομα θα γίνουν οι πρώτες δοκιμές κύλισης όπου το όχημα πλέον θα κινηθεί χωρίς τη χρήση φωτοβολταϊκών, αλλά μόνο με την ενέργεια των μπαταριών του.
Η ομάδα TUC Hephaestus Solar Car απαρτίζεται από τους φοιτητές/ερευνητές: Αθανάσιο Μαλισόβα, Βουτσαρά Γεώργιο, Μαλλά Αλέξανδρο, Καμπιανάκη Ελευθέριο, Σηφάκη Χαρίκλεια, Παπαμεντζελόπουλο Ιωάννη, Τσουράκη Αργυρώ και τους υπεύθυνους καθηγητές: Κωνσταντίνο Καλαϊτζάκη, Θεοχάρη Τσούτσο, Δημήτριο Ρόβα.