Το Φεστιβάλ Τέχνης - Επιστήμης - Τεχνολογίας είναι ένα νέο project της Helexpo που παρουσιάζεται στο πλαίσιο της 81ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ), και με το οποίο ο εθνικός εκθεσιακός φορέας συμμετέχει στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα «Artecitya. Οραματιζόμενοι την Πόλη του Αύριο (2014-2018)». Το Artecitya διοργανώνεται από 9 πολιτιστικούς φορείς από 7 Ευρωπαϊκές χώρες (Γαλλία, Γερμανία, Σλοβενία, Πολωνία, Κύπρος, Τσεχία και Ελλάδα), με την υποστήριξη του προγράμματος “Δημιουργική Ευρώπη” της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στόχος του προγράμματος είναι να ενεργοποιήσει τη συμμετοχή καλλιτεχνών, αρχιτεκτόνων, δημιουργών και κοινού στον σχεδιασμό των πόλεων, με προτεραιότητα τη διαμόρφωση μιας νέας προσέγγισης της έννοιας της αστικής ζωής.
Η ΔΕΘ πραγματοποιεί μια νέα προσέγγιση στο ζητούμενο αυτό, βάζοντας στο κέντρο της διαδικασίας την επιστήμη και την τεχνολογία και ειδικότερα τη σχέση τους με την τέχνη και τη δυνατότητα για κοινωνική αλλαγή που εμπεριέχουν και οι τρεις αυτοί τομείς. Αφορμή για την προσέγγιση αυτή αποτέλεσε το εξαιρετικά πετυχημένο φεστιβάλ eGaming που διοργανώνει η Helexpo για 5η χρονιά φέτος, με τεράστια ανταπόκριση από το νεανικό κυρίως κοινό.
Σύμφωνα με την Jane McGonigal (Institute for the Future, Director of Games Research and Development): «Τα online παιχνίδια μπορούν να συμβάλουν στη δημιουργία ενός καλύτερου κόσμου, χάρη στις δεξιότητες (υπερδυνάμεις, όπως τις χαρακτηρίζει) που αναπτύσσουν όσοι παίζουν συστηματικά: κατεπείγουσα αισιοδοξία: πίστη στο άμεσο και θετικό αποτέλεσμα που μπορεί να επιτευχθεί χάρη στην δράση του παίκτη (urgent optimism) δημιουργία μιας κοινότητας ανθρώπων που εργάζονται για έναν κοινό στόχο, ακόμη και ως ανταγωνιστές (social fabric) θέληση, επιμονή και σκληρή δουλειά προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος αυτός (blissful productivity) και τέλος, αναζήτηση για μια επικών διαστάσεων αφήγηση (epic meaning). Με αυτές τις δεξιότητες, η επίλυση ακόμη και σύνθετων, επειγόντων προβλημάτων μοιάζει ευκολότερη».
Επιπλέον, η αίσθηση του χώρου και του χρόνου που αποκτά κανείς μέσα από τη συστηματική ενασχόλησή του με το e-gaming, καθώς και μέσα από εφαρμογές εικονικής ή επαυξημένης πραγματικότητας, αλλάζει, διευρύνεται, είναι διακεκομμένη, επιτελεί άλματα. Το στοιχείο της πόλης -είτε ως κοινότητα-παρόν, είτε ως σκηνικό - συχνά δυστοπικό μέλλον ή μεσαιωνικό παρελθόν - γίνεται στοιχείο εύπλαστο, ρευστό,που εξαρτάται από τη δράση και την κίνηση του παίκτη μέσα σε αυτό.
Στοιχεία παιχνιδιού (ανταγωνισμός, βαθμολογία, κανόνες) έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί από τομείς όπως το μάρκετινγκ, προκειμένου να ενισχύσουν τη σχέση του κοινού με ένα προϊόν ή μια υπηρεσία (gamification). Με τον ίδιο τρόπο, έχει ήδη ξεκινήσει η χρήση των στοιχείων αυτών για την ενίσχυση του αισθήματος κοινότητας μεταξύ ανθρώπων από διαφορετικά περιβάλλοντα, την επίλυση κοινωνικών προβλημάτων και την υιοθέτηση ενός πιο υγιούς και βιώσιμου τρόπου ζωής.
Στο πλαίσιο αυτό, πλάι στο eGaming, που πλέον εντάσσεται στο Φεστιβάλ Τέχνης Επιστήμης Τεχνολογίας του Artecitya της Helexpo, παρουσιάζονται φέτος τρία επιπλέον projects. Πρόκειται για τα projects AMANDA, ENTER THE GAME και AURA.
- Το project AMANDA υλοποιήθηκε από τους φοιτητές του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Βασίλη Μπαλτατζή, Μαργαρίτα Μπίντση, Γεώργιο Σχινά και Ηλία Χρυσοβέργη, που σχεδίασαν την εφαρμογή με την καθοδήγηση του καθηγητή του Τμήματος και μέντορά τους, Λεόντιου Χατζηλεοντιάδη. Πρόκειται για ένα κοινωνικά ευαίσθητο παιχνίδι εικονικής πραγματικότητας κατά του σχολικού εκφοβισμού (bullying) που έλαβε το 1ο βραβείο στον διαγωνισμό Imagine Cup της Microsoft – κατηγορία World Citizenship. Το AMANDA απευθύνεται σε μαθήτριες και μαθητές προεφηβικής και εφηβικής ηλικίας, ενώ παράλληλα ενισχύει την προσπάθεια των εκπαιδευτικών και των ψυχολόγων να διαχειριστούν τέτοια περιστατικά.
- Το project Enter the Game αποτελεί μια καλλιτεχνική προσέγγιση του κόσμου των παιχνιδιών, μια αλληγορική προσέγγιση του χώρου, με τη συμβολή της εικονικής πραγματικότητας, του χώρου της σκέψης, του σώματος, της μνήμης, των συναισθημάτων και της νόησης. Τα έργα – παιχνίδια – δοκιμασίες εκτυλίσσονται σε έναν χώρο υβριδικό, ανάμεσα στον φυσικό και τον εικονικό χώρο. To Enter the Game υλοποιήθηκε σε συνεργασία με τον αν. καθηγητή Μάνθο Σαντοριναίο και το Μεταπτυχιακό «Τέχνη, Εικονική Πραγματικότητα και πολυχρηστικά συστήματα καλλιτεχνικής έκφρασης» της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και του Université Paris 8.
- Το project AURA είναι ένα "αόρατο δίκτυο πληροφορίας" που θα αποτελέσει την ψηφιακή αύρα της πόλης και το οποίο διατίθεται στο κοινό/χρήστες ως φυσικό και ψηφιακό αντικείμενο. Το project AURA θα αναπτυχθεί στο πλαίσιο του Φεστιβάλ τα επόμενα δύο χρόνια, μέσα από εργαστήρια με φοιτητές και νέους επαγγελματίες από τους τομείς της τέχνης και της τεχνολογίας, σε συνεργασία με τον Λεόντιο Χατζηλεοντιάδη, καθηγητή στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΑΠΘ.
Σημειώνεται ότι το θεματικό αφιέρωμα eGaming υλοποιεί η ΔΕΘ-Helexpo τα τελευταία 5 χρόνια με μεγάλη επιτυχία. Το eGaming αποτελεί το μεγαλύτερο gaming event στα Βαλκάνια και επιστρέφει και φέτος στο διαβόητο περίπτερο δεκαεπτά για εννέα ημέρες, όπου τα 4.000 τ.μ θα υποδεχτούν το κλασσικό και σύγχρονο gaming, εκπαιδευτικές παρουσιάσεις, διαγωνισμούς και τουρνουά, ενώ panels με όλα τα αγαπημένα σας πρόσωπα του community και άπειρα happenings θα σας κάνουν να μην θέλετε να φύγετε ποτέ. Για τους πιο παραδοσιακούς τύπους θα υπάρχει χώρος αφιερωμένος στην πηγή του gaming, τα επιτραπέζια παιχνίδια. Εκτός από την ποικιλία που θα είναι διαθέσιμη για όλους να παίξουν ελεύθερα, θα διοργανωθούν και τουρνουά.