Διαγωνισμός ECOTROPHELIA 2014: Ο ΣΕΒΤ βραβεύει νέα καινοτόμα προϊόντα διατροφής

Με ιδιαίτερη επιτυχία ολοκληρώθηκε η τελετή ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων και η βράβευση των τριών νικητριών ομάδων του Διαγωνισμού Καινοτόμων Προϊόντων Διατροφής 'ECOTROPHELIA 2014', που διοργανώθηκε για τέταρτη χρονιά στην Ελλάδα με πρωτοβουλία του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ), στο πλαίσιο των δράσεων της Ελληνικής Τεχνολογικής Πλατφόρμας 'Food for Life' και του Ευρωπαϊκού έργου CAPINFOOD.

Σε εκδήλωση για την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων και τη βράβευση των νικητών που πραγματοποιήθηκε στις 2 Ιουλίου. Στο πρώτο μέρος της εκδήλωσης, οι 9 ομάδες φοιτητών, που είχαν προκριθεί παρουσίασαν τα προϊόντα τους στην Εθνική Επιτροπή, ενώ ακολούθησε η γευστική δοκιμή τους.

Στις ομάδες που αναδείχθηκαν νικήτριες, απονεμήθηκαν τα εξής βραβεία:

  • Στην ομάδα που κέρδισε την 1η θέση χρηματικό έπαθλο αξίας 1.200 ευρώ και συμμετοχή στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό.
  • Στην ομάδα που κέρδισε τη 2η θέση χρηματικό έπαθλο αξίας 800 ευρώ.
  • Στην ομάδα που κέρδισε την 3η θέση χρηματικό έπαθλο αξίας 500 ευρώ.

Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων και η βράβευση των νικητών άνοιξε με την ομιλία του Πρόεδρου του ΣΕΒΤ, κ. Ε. Καλούση. Χαιρετισμό απηύθυναν ο Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, κ. Νίκος Δένδιας και Γενικός Γραμματέας Έρευνας και Τεχνολογίας, Δρ. Χρήστος Βασιλάκος, ενώ βραβείο απένειμε και ο Υφυπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, κ. Νότης Μηταράκης.

Τα προϊόντα που διακρίθηκαν στο διαγωνισμό είναι τα εξής:

1ο Βραβείο: Carobites, ένα προϊόν υψηλής διατροφικής αξίας

Το 1ο βραβείο απονεμήθηκε στην ομάδα του Γεωπονικού Πανεπιστημίου για το καινοτόμο προϊόν 'Carobites', που είναι ένα έτοιμο προς κατανάλωση προϊόν (επιδόρπιο-snack) υψηλής διατροφικής αξίας, που οφείλει την ιδιαίτερη γεύση του στη φυσική γλυκύτητα του χαρουπιού. Η υψηλή περιεκτικότητα του 'Carobites' σε ενέργεια, ασβέστιο και φυτικές ίνες σε συνδυασμό με τα χαμηλά ποσοστά λιπαρών και τη μη προσθήκη ζάχαρης το καθιστούν εξαιρετική επιλογή για όλους, ακόμη και για αθλητές, διαβητικούς, ανθρώπους σε δίαιτα και παιδιά. Επιπλέον, η εφαρμογή της καινοτόμου τεχνολογίας των εδώδιμων επικαλυψέων ενισχύει τη σταθερότητα και τη χρηστικότητά του (μεριδοποίηση), ενώ η ελάχιστη απαιτούμενη επεξεργασία καθώς και η ανακυκλώσιμη συσκευασία του, αναδεικνύουν τον οικολογικό χαρακτήρα του.

2ο Βραβείο: Mastinia, κριτσίνια χωρίς γλουτένη

Το 2ο βραβείο δόθηκε στην ομάδα φοιτητών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, που συμμετείχε με το καινοτόμο προϊόν 'MASTINIA', που είναι κριτσίνια χωρίς γλουτένη σε τέσσερις διαφορετικές γεύσεις. Η πρώτη γεύση είναι με βασιλικό, η δεύτερη με γλυκάνισο, η τρίτη με σπανάκι και η τέταρτη με καρότο και Χιώτικο μανταρίνι. Αποτελείται από 100% Ελληνικές και βιολογικές πρώτες ύλες. Τα κύρια συστατικά του είναι: λιναρόσπορος, ελαιόλαδο, μαστίχα και μαστιχόνερο ενώ περιέχουν αλεύρι καλαμποκιού και ρυζιού, τα οποία είναι χωρίς γλουτένη. Τα Μαστίνια είναι ένα λειτουργικό σνακ έτοιμο προς κατανάλωση, που αποτελεί πηγή ω-3 και ω-6 λιπαρών οξέων, με υψηλή περιεκτικότητα σε μονοακόρεστα και χαμηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λίπη. Είναι χωρίς ζάχαρη καθώς περιέχει γλυκαντικό Stevia. Το οικολογικό του πλεονέκτημα έγκειται στη χρήση του παραπροϊόντος της μαστίχας, το μαστιχόνερο και στην ανακυκλώσιμη και φιλική προς το περιβάλλον συσκευασία του.

3ο Βραβείο: KetchupEco από βιολογικές ντομάτες

Το 3ο βραβείο απονεμήθηκε στην ομάδα φοιτητών του ΤΕΙ Θεσσαλίας για το προϊόν 'KetchupEco', που είναι ένα καινοτόμο προϊόν από βιολογικές ντομάτες, επιλεγμένου παλιού σπόρου της περιοχής Καρδίτσας, χωρίς προστιθέμενα σάκχαρα, συντηρητικά ή χρωστικές με γλυκόξινη γεύση, απαλό άρωμα, πολύ καλή εμφάνιση και δομή. Μπορεί να καταναλωθεί ως ένα συνοδευτικό του κύριους πιάτου αλλά και να χρησιμοποιηθεί ως ενισχυτικό γεύσης. Αυτή η κέτσαπ ξεχωρίζει, καθώς είναι πολύ πιο διαφορετική από οποιοδήποτε άλλη, πωλείται στην αγορά. Τα κύρια συστατικά της είναι οι βιολογικές τομάτες, το βιολογικό ξύδι, το κρεμμύδι, οι γλυκοζίτες της στέβιας, ως γλυκαντικό και η ινουλίνη, η οποία είναι ισχυρό πρεβιοτικό. Όλα τα συστατικά που χρησιμοποιήθηκαν δημιούργησαν ένα προϊόν με οργανοληπτικές ιδιότητες, όπου η γεύση, το άρωμα, το χρώμα και η εμφάνιση του, το κάνουν ένα μοναδικό προϊόν.

Η επιτυχημένη έκβαση του διαγωνισμού τα τρία προηγούμενα χρόνια και η πολύ θετική αποδοχή του από τους φοιτητές και τη Βιομηχανία, αποδεικνύει ότι ο διαγωνισμός έχει πλέον καταστεί θεσμός και στην Ελλάδα.

Ο Πρόεδρος του ΣΕΒΤ, κ. Ευάγγελος Καλούσης, εξέφρασε τα θερμά του συγχαρητήρια στους συμμετέχοντες για τη σκληρή δουλειά των τελευταίων μηνών, ενώ αναφέρθηκε και στο ρόλο, που μπορούν να διαδραματίσουν οι καινοτόμες ιδέες στο μέλλον του κλάδου. Χαρακτηριστικά, ο κ. Καλούσης δήλωσε: 'Στις μέρες μας, η Ανταγωνιστικότητα και η Καινοτομία αποτελούν λέξεις-κλειδιά και αναγνωρίζονται ως μοχλοί για την ανάπτυξη, ώστε να αντιμετωπιστεί, μεταξύ των άλλων, το τεράστιο πρόβλημα της ανεργίας και της 'διαρροής εγκεφάλων' στο εξωτερικό. Θεωρούμε λοιπόν ότι οι δράσεις και οι μηχανισμοί που προωθούν την έρευνα και την καινοτομία στον κλάδο των τροφίμων πρέπει να αποτελούν εθνική προτεραιότητα, γι' αυτό και δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στη σύνδεση της έρευνας και της τεχνολογικής ανάπτυξης με τις ανάγκες του παραγωγικού τομέα. Στο πλαίσιο αυτό κινείται και ο σημερινός διαγωνισμός, που έχει καταφέρει να έρθουν πιο κοντά τα Πανεπιστήμια και οι ερευνητικοί φορείς με τη βιομηχανία και την πραγματική οικονομία'.

Ο Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, κ. Νίκος Δένδιας, ανέφερε μεταξύ άλλων: Αντιμετωπίζουμε σαν χώρα και σαν κοινωνία, ένα πολύ βασικό και θεμελιώδες πρόβλημα το οποίο καλούμαστε να το λύσουμε. Και καλούμαστε να το λύσουμε, διότι αν δεν το λύσουμε δεν θα επιβιώσουμε. Μπορεί να επιβιώσουμε σαν μια περιθωριακή κρατική οντότητα στη περιφέρεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά σαν μια δυναμική χώρα με συμμετοχή στο ευρωπαϊκό και στο παγκόσμιο γίγνεσθαι αν δεν λύσουμε αυτό το βασικό πρόβλημα, δεν θα επιβιώσουμε. Και ποιο είναι αυτό στο οποίο αναφέρομαι; Είναι η σύνδεση της ακαδημαϊκής κοινότητας και της καινοτομίας με την αγορά, τις δυνάμεις της αγοράς, τη βιομηχανία με τελικό στόχο την εξωστρέφεια. Πρέπει να μπορέσουμε να βοηθήσουμε τις νέες ιδέες, να μετατραπούν σε νέες επιχειρήσεις, σε νέα προϊόντα, που θα μπορούν να τοποθετηθούν στις διεθνείς αγορές.

O Γενικός Γραμματέας Έρευνας και Τεχνολογίας Δρ. Χρήστος Βασιλάκος, ανέφερε ότι πρωτοβουλίες σαν αυτή του ΣΕΒΤ, η οποία έχει πλέον γίνει θεσμός για τη χώρα, βοηθούν πολλαπλώς, καθώς προάγουν την αριστεία και την καινοτόμο επιχειρηματικότητα στον χώρο των τροφίμων, βοηθούν τους νέους στην απόκτηση δεξιοτήτων στο σύγχρονο, διεθνοποιημένο και ανταγωνιστικό περιβάλλον, δημιουργούν συνθήκες οικονομικής δραστηριότητας με νέα προϊόντα να εισέρχονται στην αγορά. Η εξαιρετική αυτή πρωτοβουλία, επεσήμανε ο Δρ. Χρ. Βασιλάκος, για την επιβράβευση της αριστείας και την ανάδειξη καινοτόμων επιχειρηματικών ιδεών, συνδέεται άμεσα και με την προσπάθεια από πλευράς ΓΓΕΤ για τη σύνδεση του ερευνητικού συστήματος με τον παραγωγικό ιστό της χώρας με τη δημιουργία του κατάλληλου περιβάλλοντος και των κατάλληλων εργαλείων προκειμένου να αποδώσουν καρπούς συνεργιών μεταξύ του ερευνητικού ιστού και των επιχειρήσεων, έτσι ώστε να αποτελέσουν μοχλό για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και την προώθηση της αριστείας στην έρευνα.