Siren: ένα παιχνίδι σοβαρού σκοπού για την επίλυση συγκρούσεων σε σχολικό περιβάλλον

05.08.2014

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε το ευρωπαϊκό έργο Siren, συντονιστής του οποίου ήταν το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σκοπός του έργου ήταν η αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκύπτουν στο σχολικό περιβάλλον εξαιτίας συγκρούσεων μεταξύ των μαθητών, και είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία δύο παιχνιδιών: το 'Village Voices' και το 'My Dream Theatre'. Το έργο Siren διακρίθηκε σε αρκετούς διαγωνισμούς και κέρδισε βραβεία στον τομέα ανάπτυξης παιχνιδιών σοβαρού σκοπού.

Φανταστείτε την εξής σκηνή: ο Γιώργος, ένα αγόρι στην τάξη της Ιωάννας, την κοροϊδεύει, αποκαλώντας τη 'χοντρή'. Η Ιωάννα τού απαντά στον ίδιο τόνο και σύντομα αρχίζουν να τσακώνονται μέσα στην τάξη. Μετά από λίγη ώρα, η κα Ηλιοπούλου, η δασκάλα της τάξης, θα τους χωρίσει, τα παιδιά θα καθίσουν στις θέσεις τους, αλλά θα συνεχίσουν τον τσακωμό, αυτή τη φορά με αυστηρές ματιές. Η Ιωάννα πιστεύει ότι αυτή και ο Γιώργος είναι ακόμα θυμωμένοι ο ένας με τον άλλο και στενοχωριέται που δεν κατάφεραν να τα βρουν και να λύσουν τις διαφορές τους. Αυτό γίνεται συχνά από τότε που η Ιωάννα ήρθε στο σχολείο, πριν περίπου ένα χρόνο.

Τώρα αντικαταστήστε τα παραπάνω ονόματα με Lucy, Marie ή Olaf και την αναφορά στην εμφάνιση της Ιωάννας με το πολιτισμικό, κοινωνικό ή θρησκευτικό της υπόβαθρο ή την ικανότητά της στον αθλητισμό και τις άλλες δραστηριότητες και θα έχετε μπροστά σας ένα ευρύ φάσμα διαμαχών που είναι πολύ πιθανό να συμβούν σε οποιοδήποτε σχολείο στην Ευρώπη. Στο σύγχρονο πολύ-πολιτισμικό και κοινωνικό τοπίο στο οποίο ζούμε, η διαχείριση και η αντιμετώπιση διαμαχών είναι αναπόσπαστο τμήμα της κοινωνικής ζωής, ειδικά αφού αυτές ανακύπτουν σχεδόν σε οποιοδήποτε περιβάλλον και αναπτυξιακή φάση της ζωής μας, από τους τσακωμούς στην αυλή του σχολείου μέχρι τον εκφοβισμό και την παρενόχληση στο εργασιακό περιβάλλον ή τις διεθνείς συρράξεις.

Το έργο Siren (http://www.sirenproject.eu) στοχεύει στο να αντιμετωπίσει αυτά τα προβλήματα, σχεδιάζοντας και υλοποιώντας ένα παιχνίδι σοβαρού σκοπού που θα υποστηρίξει το ρόλο των δασκάλων και θα τους βοηθήσει να εκπαιδεύσουν τους μικρούς μαθητές στην κατανόηση και την επίλυση των διαφορών τους. Κορυφαίες ερευνητικές ομάδες από την Ελλάδα, τη Δανία, την Πορτογαλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ και μια βραβευμένη εταιρία σχεδίασης παιχνιδιών από τη Δανία συνεργάστηκαν για να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν ένα διαδραστικό περιβάλλον, το οποίο εκμεταλλεύεται καινοτόμες τεχνικές από τους τομείς των παιχνιδιών, των κοινωνικών δικτύων, της υπολογιστικής νοημοσύνης και της συναισθηματικής υπολογιστικής, και προσφέρει στοχευμένες εκπαιδευτικές και μαθησιακές εμπειρίες που θα διαμορφώσουν το πώς τα παιδιά αντιλαμβάνονται και διαχειρίζονται τις συγκρούσεις.

Το παιχνίδι έχει τη δυνατότητα να παράγει με αυτόματο τρόπο σενάρια διαμαχών που ταιριάζουν στις μαθησιακές ανάγκες ομάδων παιδιών με ποικίλο πολιτισμικό υπόβαθρο και εξοικείωση με τους υπολογιστές, αλλά και υλοποιούν τους μαθησιακούς στόχους που ορίζει ο δάσκαλος, κάνοντας δυνατή τη χρήση του σε σχολεία σε όλη την Ευρώπη, χωρίς προηγούμενη τεχνική εκπαίδευση.

Κύριος στόχος του Siren είναι να προτείνει στους παίκτες ειρηνικούς και δημιουργικούς τρόπους επίλυσης διαμαχών, μια γνώση που μπορεί να μεταφερθεί και σε άλλα πεδία. Οι παίκτες αντιμετωπίζουν από κοινού μια διαμάχη, η οποία σχετίζεται με τα ενδιαφέροντα, την ωριμότητα και το γενικό επίπεδο γνώσης των συμμετεχόντων.

Για να επιτύχουν τον μέγιστο βαθμό εξοικείωσης των παιδιών με την αισθητική και τους μηχανισμούς του παιχνιδιού, οι ερευνητές του Siren επέλεξαν δύο είδη παιχνιδιών που είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στην ηλικιακή ομάδα που στοχεύει το έργο (10-14 ετών) και δημιούργησαν το Village Voices, μια συνεργατική έκδοση των παιχνιδιών τύπου φάρμας που μπορεί να παίξει κανείς στους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης και το My Dream Theatre, ένα παιχνίδι ρόλων στο οποίο ο παίκτης γίνεται σκηνοθέτης ενός σχολικού θιάσου και αναθέτει ρόλους σε ηθοποιούς που ελέγχονται από τον υπολογιστή και μπορεί να μην είναι και τόσο συνεργάσιμοι.

Οι μαθητές παίζουν τα παιχνίδια εναλλάξ, αντιμετωπίζοντας κάθε φορά προοδευτικά πιο πολύπλοκα σενάρια, με έναν ή περισσότερους στόχους, εμπόδια και εργαλεία για να αποφύγουν αυτά τα εμπόδια. Αυτά τα στοιχεία υποστηρίζουν τους μαθησιακούς στόχους του παιχνιδιού, εμπλέκοντας τους μαθητές στη διαμάχη, επιτρέποντάς τους να εξερευνήσουν διαφορετικές απόψεις και θέσεις από τη δική τους και προσφέροντας μια κριτική προσέγγιση απέναντι σε αυτά μπορεί να θεωρούν σαν δεδομένα.

Το παιχνίδι του Siren συμμετείχε στον τελικό του διαγωνισμού στο συνέδριο European Conference on Games Based Learning, ενώ το λογισμικό αναγνώρισης συναισθημάτων βραβεύτηκε από την Intel σαν μια από τις 30 πιο καινοτόμες ιδέες στο διαγωνισμό Ultrabook Experience Software Contest. Τον Φεβρουάριο 2014, το Siren ψηφίστηκε σαν το καλύτερο παιχνίδι σοβαρού σκοπού στην Ευρώπη, από το Δίκτυο Αριστείας Games and Learning Alliance και από την ένωση Serious Games Society, ενώ βρίσκεται στην 4η θέση του καταλόγου με τα βέλτιστα παραδείγματα παιχνιδιών σοβαρού σκοπού του Γραφείου Πολιτικής Έρευνας και Τεχνολογίας (Office of Science and Technology Policy) του Λευκού Οίκου.

Πληροφορίες για το έργο

Το Siren (FP7 258453) χρηματοδοτήθηκε από το 7ο Πρόγραμμα Πλαίσιο της Ε.Ε. (ICT-2009.4.2). Το έργο ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2010 και διήρκεσε 36 μήνες, με συνολικό προϋπολογισμό 2.93 εκατ. ευρώ και χρηματοδότηση από την Ε.Ε. ύψους 2.25 εκατ. ευρώ. Η ομάδα του έργου αποτελείται από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (συντονιστής), το Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης (IT University of Copenhagen, Δανία), το Ινστιτούτο INESC-ID (Πορτογαλία), την εταιρία Serious Games Interactive (Δανία), και τα Πανεπιστήμια University of Bath (Ηνωμένο Βασίλειο), University of Birmingham (Ηνωμένο Βασίλειο) και University of California, Santa Cruz (ΗΠΑ).

Μάθετε Περισσότερα