Διεθνές Βραβείο στο Ινστιτούτο Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ για την ασφάλεια στα δίτροχα

21.02.2011

Το βραβείο του 3ου καλύτερου περιπτέρου τεχνολογίας στη Διεθνή Έκθεση ICT Event 2010, που διοργανώθηκε στις 27-29 Σεπτεμβρίου στις Βρυξέλλες, απέσπασε το Ινστιτούτο Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ) για την παρουσίαση του έργου SAFERIDER (Advanced Telematics for enhancing the safety and comfort of motorcycle riders, www.saferider-eu.org). Πρόκειται για το μόνο περίπτερο που βραβεύτηκε στον τομέα της ασφάλειας και το μόνο ελληνικό έργο που απέσπασε σχετικό βραβείο.

Το έργο SAFERIDER εξετάζει τη δυνατότητα ενσωμάτωσης των συστημάτων ARAS (Advanced Rider Assistance Systems) και OBIS (On-Bike Information Systems) στις κύριες λειτουργίες των δίτροχων (Powered Two-Wheelers, PTWs). Παράλληλα, αναπτύσσει αποτελεσματικά και φιλικά συστήματα διεπαφής και αλληλεπίδραση για μεγαλύτερη άνεση και ασφάλεια του αναβάτη.

Το SAFERIDER υλοποιείται από κοινοπραξία 20 συνεργατών από την Ιταλία, τη Γερμανία, την Ισπανία, την Ελβετία, τη Γαλλία, το Βέλγιο και το Ηνωμένο Βασίλειο, με συντονιστή τον Δρ Ε. Μπεκιάρη από το Ινστιτούτο Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ. Το έργο χρηματοδοτείται με 5,37 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (7ο Πρόγραμμα Πλαίσιο για την Έρευνα της ΕΕ, 'Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών').

Τα συγκεκριμένα συστήματα ARAS/OBIS, παρόλο που εφαρμόζονται ήδη και εξελίσσονται αποτελεσματικά στα αυτοκίνητα, δεν έχουν επεκταθεί ακόμα στα δίκυκλα. Η εφαρμογή αυτή είναι σημαντική για την ασφάλεια των αναβατών, δεδομένου ότι, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία του 2003, τα τροχαία ατυχήματα των δίκυκλων αποτελούν το 17,8% του συνόλου των θανατηφόρων ατυχημάτων στην Ευρώπη των 14 κρατών μελών.

Το SAFERIDER ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2008 και αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2010. Εννέα λειτουργίες ARAS/OBIS προσαρμόστηκαν σε PTWs, ενώ σχεδιάστηκαν και αναπτύχθηκαν εφαρμογές για την αλληλεπίδραση ανθρώπου και μηχανής (ΗΜΙ), με τρόπο που δεν θα παρεμποδίζεται η οδήγηση. Συγκεκριμένα, το πλαίσιο του έργου αναπτύχθηκαν: - Λειτουργίες ARAS: ειδοποίηση ταχύτητας, ειδοποίηση καμπυλότητας, ειδοποίηση για μετωπική σύγκρουση, υποστήριξη αλλαγής λωρίδας, υποστήριξη διασταύρωσης - Λειτουργίες OBIS: ηλεκτρονική κλήση, οδηγός πλοήγησης και πορείας, τηλεδιάγνωση, ειδοποιήσεις για καιρικές συνθήκες, κυκλοφοριακά προβλήματα και επικίνδυνα σημεία - Συστήματα HMI: σχεδιάστηκαν με τη λογική της ολοκληρωμένης κοινής λειτουργίας και περιλαμβάνουν οπτικά, ακουστικά και απτικά σήματα.

Οι λειτουργίες ARAS και OBIS, και συνδυασμοί των λειτουργιών αυτών, ενσωματώθηκαν σε 8 διαφορετικά πρότυπα δίτροχων διαφορετικού μεγέθους (scooter, μοτοσυκλέτες, κ.λπ.) και σε 3 προσομοιωτές αναβάτη. Πιλοτικοί έλεγχοι πραγματοποιήθηκαν, ή βρίσκονται ακόμα σε εξέλιξη, στην Ελλάδα, τη Γαλλία, την Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Κατά τη διάρκεια του ICT Event παρουσιάστηκαν δύο πρότυπα: ένα για τις λειτουργίες ARAS (Yamaha Tenere) εστιάζοντας στις ειδοποιήσεις για τη μετωπική σύγκρουση και την καμπυλότητα, και ένα για τις λειτουργίες OBIS (Piaggio MP3) και, συγκεκριμένα, την ηλεκτρονική κλήση και τον οδηγό πλοήγησης/πορείας. Επιπλέον, παρουσιάστηκαν εφαρμογές που είναι διαθέσιμες για κάθε λειτουργία, όπως η οπτική ειδοποίηση στην οθόνη πλοήγησης, τα απτικά κράνη, γάντια και μοχλοί. Η ανταπόκριση των επισκεπτών (ερευνητικών οργανισμών, επιχειρήσεων, φοιτητών, κ.λπ.) ήταν πολύ θετική. Τα αποτελέσματα των δοκιμών και η τελική επίδειξη θα πραγματοποιηθούν τον Νοέμβριο, στο Worwickshire του Ηνωμένου Βασιλείου.