Την ψηφιακή στρατηγική για την περίοδο 2006-2013 παρουσίασε η Επιτροπή Πληροφορικής σε πρόσφατη συνέντευξη τύπου στο Ζάππειο. Η νέα στρατηγική, που αντικαθιστά τη 'Λευκή Βίβλο' για την Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ), αναδεικνύει δύο μεγάλους στόχους: την αξιοποίηση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών (ΤΠΕ) για τη βελτίωση της παραγωγικότητας της ελληνικής οικονομίας και τη βελτίωση της ποιότητας της καθημερινής ζωής των πολιτών με πρακτικό τρόπο.
Το σχέδιο της στρατηγικής εκπονήθηκε από την Επιτροπή Πληροφορικής, που αποτελεί το ανώτατο θεσμοθετημένο όργανο για τον καθορισμό της στρατηγικής και την ανάπτυξη της πληροφορικής στη χώρα, σε συνεργασία με υψηλόβαθμα στελέχη επιχειρήσεων πληροφορικής και επικοινωνιών, εταιρείες-χρήστες της πληροφορικής, φορείς όπως ο ΣΕΠΕ και ο ΣΕΒ, καθώς και στελέχη της Ειδικής Γραμματείας για την ΚτΠ.
Στο πρώτο βήμα του σχεδιασμού εντοπίστηκαν τα ακόλουθα προβλήματα στη διάδοση των ΤΠΕ: χαμηλή αξιοποίησή τους από επιχειρήσεις και πολίτες, μικρή επίδραση στην παραγωγικότητα του δημόσιου τομέα, περιορισμένες ψηφιακές υπηρεσίες προς επιχειρήσεις και πολίτες, μειωμένη επιχειρηματικότητα και περιορισμένη ανάπτυξη του κλάδου συγκριτικά με άλλες χώρες.
Βασικές αιτίες για τα παραπάνω είναι, μεταξύ άλλων, ο χαμηλός ανταγωνισμός της αγοράς, οι ανεπαρκείς επενδύσεις, οι περιορισμοί του θεσμικού πλαισίου, η ελλιπής σύνδεση πανεπιστημίων και αγοράς, οι περιορισμένες εθνικές πρωτοβουλίες, οι υψηλές τιμές ευρυζωνικής πρόσβασης, η απουσία διαλειτουργικότητας στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες και η περιορισμένη ενημέρωση για τα οφέλη της ΤΠΕ.
Στα επόμενα στάδια του σχεδιασμού της νέας στρατηγικής αναλύθηκαν οι διεθνείς πολιτικές για την ΚτΠ, καθώς και παραδείγματα καλής και κακής πρακτικής σε άλλες χώρες. Εξετάστηκαν, επίσης, ευρωπαϊκές και διεθνείς πρωτοβουλίες στο συγκεκριμένο τομέα, όπως η νέα πολιτική i2010 της ΕΕ, κ.λπ.
Με βάση τα παραπάνω, και λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας, διαμορφώθηκαν τελικά οι βασικές κατευθύνσεις της Επιτροπής Πληροφορικής για την περίοδο 2006-2013. Η ψηφιακή στρατηγική δεν περιορίζεται σε στρατηγικούς στόχους, αλλά προτείνονται και 65 εξειδικευμένες δράσεις με βραχυπρόθεσμο ορίζοντα και μετρήσιμους δείκτες αποτελεσματικότητας.
Μέχρι το 2008, αναμένεται να υλοποιηθούν οι ακόλουθες δράσεις: ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας, εκστρατεία ενημέρωσης και εξοικείωσης των πολιτών με τις νέες τεχνολογίες, ψηφιακή διάθεση των 5 πιο διαδεδομένων πιστοποιητικών για τις επιχειρήσεις και ηλεκτρονική παροχή των 20 πιο διαδεδομένων υπηρεσιών για τους πολίτες, απλούστευση του θεσμικού πλαισίου, βελτίωση των διαδικασιών του δημόσιου τομέα μέσω ανασχεδιασμού (BPR) και ανάπτυξη ηλεκτρονικών προμηθειών.
Οι περαιτέρω στόχοι περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τη διαμόρφωση ηλεκτρονικών σημείων μιας-στάσης (one-stop-shop) για τις επιχειρήσεις, την παροχή όλων των υπηρεσιών του δημόσιου τομέα ηλεκτρονικά και τη δυναμικότερη ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στο εκπαιδευτικό σύστημα.
H πρόταση για την ψηφιακή στρατηγική βρίσκεται σε διαβούλευση μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2005. Τα αποτελέσματα θα αποτελέσουν τη βάση για το τελικό κείμενο της Επιτροπής Πληροφορικής, το οποίο θα υποβληθεί στην Κυβερνητική Επιτροπή προς έγκριση, στα τέλη του έτους.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη νέα ψηφιακή στρατηγική και πρόσβαση στη δημόσια διαβούλευση, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκέπτονται την ιστοσελίδα: http://www.infosociety.gr/digital_strategy