|
|
Κυριάκος ΣαμπατακάκηςΠρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Accenture Ελλάδας Τεύχος 109 | Σεπτέμβριος 2017- Νοέμβριος 2017 Συνέντευξη |
|
Ο Κυριάκος Σαμπατακάκης, εκτός από πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Accenture Ελλάδας, είναι ένας άνθρωπος με βαθιά γνώση της ελληνικής και διεθνούς αγοράς τηλεπικοινωνιών και επικοινωνίας, ιδέες και όραμα γύρω από το μέλλον των επιχειρήσεων. Έχοντας ο ίδιος αποτελέσει μέρος μιας προσπάθειας να επιστρέψουν πίσω στην Ελλάδα άνθρωποι που κατάφεραν να δουλέψουν σε ένα εργασιακό περιβάλλον με προκλήσεις και διεθνή εμβέλεια, θεωρεί ότι στη χώρα μας υπάρχει η "μαγιά" για να προχωρήσουν ένα βήμα παραπέρα αντίστοιχες προσπάθειες. |
|
Θα μπορούσατε να μας παρουσιάσετε συνοπτικά την κύρια δραστηριότητα της Accenture; H Accenture είναι μια κορυφαία εταιρεία συμβούλων επιχειρήσεων και τεχνολογίας η οποία δραστηριοποιείται σε όλο τον κόσμο. Είναι εταιρεία που αριθμεί πια πάνω από 400.000 ανθρώπους σε περισσότερες από 120 χώρες. Στην Ελλάδα έχουμε μακρά παρουσία που ξεκινάει από τη δεκαετία του ’60, ωστόσο το είδος των υπηρεσιών έχει αλλάξει σε σχέση με το παρελθόν. Τα τελευταία 25 χρόνια έχουμε επικεντρωθεί πολύ περισσότερο στην τεχνολογία και στο consulting. Αυτή τη στιγμή η εταιρεία μας στην Ελλάδα αριθμεί περίπου 600 συνεργάτες. Ποιος θεωρείτε ότι είναι ο ρόλος της ψηφιακής τεχνολογίας στην ανταγωνιστικότητα; Η ψηφιακή τεχνολογία έχει αποκτήσει πια, κεντρικό ρόλο στη λειτουργία των επιχειρήσεων. Αυτό δεν συνέβαινε πριν μερικά χρόνια, ωστόσο τώρα όλες οι εταιρείες προσπαθούν να παρακολουθήσουν τις τεχνολογικές εξελίξεις, πρώτον γιατί διευκολύνει τη λειτουργία της επιχείρησης, δεύτερον γιατί διευκολύνει την επικοινωνία με τους πελάτες και τρίτον γιατί διευκολύνει συνολικά την παραγωγή. Το άλλο που πρέπει να επισημάνουμε είναι ότι η εξέλιξη της τεχνολογίας είναι πια τόσο ραγδαία, που κανείς δεν μπορεί να περιμένει κάποια χρόνια μέχρι να ωριμάσουν οι τεχνολογίες προτού τις ενσωματώσει στη λειτουργία του. Για παράδειγμα στο πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης, της ρομποτικής, ή του Internet of Things, τα πράγματα εξελίσσονται ραγδαία και όποιος μένει πίσω χάνει ουσιαστικά ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Ως εκ τούτου, δε θεωρώ ότι υπάρχει επιχείρηση πια που να μην επηρεάζεται από την ψηφιακή τεχνολογία. Ποιες ψηφιακές δεξιότητες απαιτούνται όχι μόνο στις επιχειρήσεις αλλά και σε όλη την αλυσίδα αξίας; Οι ψηφιακές δεξιότητες έχουν αναχθεί σε πάρα πολύ σημαντικό παράγοντα της οικονομικής ευρωστίας μιας χώρας. Ζούμε στην ψηφιακή οικονομία οπότε αν δεν υπάρχουν οι κατάλληλες δεξιότητες δεν πρόκειται να παράξουμε αξία. Στην Ελλάδα παρατηρούμε ένα φαινόμενο όπου ενώ έχουμε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό αποφοίτων από σχολές θετικών επιστημών, παρ’ όλα αυτά το γενικό επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων σαν μέσος όρος είναι πολύ χαμηλότερο σε σχέση με το υπόλοιπο ευρωπαϊκό. Άρα, υπάρχει μεγάλη απόσταση να καλυφθεί από τη χώρα μας και πέρα από τις τεχνικές γνώσεις- πόσο γνωρίζει κάποιος τον προγραμματισμό, πόσο γνωρίζει τις βασικές λειτουργίες ενός υπολογιστή, πώς μπορεί να κάνει ηλεκτρονικά transactions- αυτό που είναι σημαντικό είναι να υπάρξει και μια διαφορετική προσέγγιση στη δουλειά, στην παραγωγή, από τους σημερινούς εργαζόμενους, το οποίο έχει να κάνει πολύ περισσότερο με τη δημιουργικότητα και με την ικανότητα επίλυσης περίπλοκων προβλημάτων. Στον ψηφιακό κόσμο δεν υπάρχουν μονοσήμαντες απαντήσεις, οπότε ο καθένας πρέπει να ψάχνει να βρίσκει με ευέλικτο τρόπο τις απαντήσεις σε συγκεκριμένα προβλήματα. Αυτή νομίζω είναι μια βασική δεξιότητα η οποία πρέπει να αναπτυχθεί και στην ελληνική αγορά. Πρόσφατα παρουσιάσατε, σε συνεργασία με τον ΣΕΒ, τη μελέτη "Η Ψηφιακή Στρατηγική της Ελλάδας - Ο Δρόμος για την Ανάπτυξη", στην οποία παρουσιάζονται 60 δράσεις σε Υποδομές, Δεξιότητες, σε 11 κλάδους της Οικονομίας και στο Κράτος. Πόσο εφικτό θεωρείτε ότι είναι αυτό; Είναι εφικτό. και αυτό που θέλαμε να αναδείξουμε από τη μελέτη του ΣΕΒ είναι ότι κατ’ αρχάς δεν βάλαμε τον πήχη τόσο ψηλά ώστε να μην μπορούμε να τον φτάσουμε σαν χώρα. Ούτως ή άλλως στον ψηφιακό κόσμο όσο θα προοδεύουμε εμείς θα προοδεύουν και οι άλλες χώρες. Δεν μπορούμε να θεωρήσουμε ότι όλη η υπόλοιπη υφήλιος θα σταματήσει να λειτουργεί. Στη μελέτη που κάναμε έχουμε τέσσερις άξονες δράσης. Ο πρώτος έχει να κάνει με τα βασικά, τα brilliant basics, δηλαδή ότι πρέπει να βελτιώσουμε τις υποδομές, να αυξήσουμε τις ψηφιακές δεξιότητες στη χώρα και να αρχίσουμε να τις βάζουμε στα προγράμματα σπουδών, καθώς και ότι πρέπει να δημιουργηθεί μια συνολική ψηφιακή διακυβέρνηση στη χώρα. Δεύτερος άξονας δράσης είναι να ψηφιοποιήσουμε πολύ περισσότερο το κράτος. Σε αυτό έχουμε μένει πολύ πίσω σαν χώρα και υπάρχει μεγάλο περιθώριο βελτίωσης. Τρίτον να μπορέσουμε να αυξήσουμε το επίπεδο ψηφιακής ωριμότητας στον ιδιωτικό τομέα – και εκεί υστερούμε. Καλό είναι ν’ αρχίσουμε να εισάγουμε την ψηφιακή τεχνολογία σε τομείς όπου έχουμε ήδη ένα συγκριτικό πλεονέκτημα, οπότε με την εισαγωγή της ψηφιακής τεχνολογίας μπορούμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα πολύ πιο γρήγορα. Και τέταρτος άξονας, αυτό που προτείνουμε είναι η λειτουργία ενός ψηφιακού κόμβου ο οποίος να λειτουργήσει ως καταλύτης για να μπορέσει να ξεκλειδωθεί όλη αυτή η ψηφιακή αξία μέσα από την οικονομία. Θεωρείτε ότι η αξιοποίηση των υψηλών προσόντων του ανθρώπινου δυναμικού της Ελλάδας προς μια αναπτυξιακή κατεύθυνση δύναται να ανακόψει το κύμα μετανάστευσης ποιοτικού ελληνικού επιστημονικού δυναμικού στο εξωτερικό; Αυτό που συνειδητοποιούμε όλοι στην Ελλάδα είναι ότι έχουμε εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό. Είναι κάτι το οποίο και εμείς ως Accenture αξιοποιήσαμε σε μεγάλο βαθμό μέχρι στιγμής. Είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι που πριν από μερικά χρόνια, αναγνωρίζοντας την ύπαρξη πολύ υψηλά καταρτισμένου δυναμικού γύρω από τους κλάδους της στατιστικής και της εικονομετρίας, αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε ένα κέντρο αριστείας παγκόσμιας εμβέλειας για την Accenture από την Αθήνα. Εκεί μαζέψαμε ανθρώπους με μεταπτυχιακά και διδακτορικά σε αυτό τον τομέα. Πιστεύετε ότι αυτό μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα και για άλλες εταιρείες που αναπτύσσονται παρά την κρίση ώστε να γυρίσουν στην Ελλάδα; Από τη μια μεριά υπάρχει το κατάλληλο πλαίσιο ώστε να μπορέσουμε πραγματικά να φέρουμε κόσμο πίσω. Οπότε έχουμε τη μαγιά αλλά πρέπει να την βάλουμε σε ένα κανάλι. Δεύτερον, αυτό που ίσως χρειάζεται ακόμη είναι να κάνουν και οι πολυεθνικές στην Ελλάδα εκείνο που κάναμε εμείς: το ότι θελήσαμε δηλαδή, ως πολυεθνική εταιρεία, ενδεχομένως σε ανταγωνισμό με άλλες θυγατρικές της πολυεθνικής στο εξωτερικό, να δημιουργήσουμε κέντρα αριστείας στην Ελλάδα γιατί η Ελλάδα έχει κάποιο συγκριτικό πλεονέκτημα. Εσάς θα σας ενδιέφερε να συνεργαστείτε ακόμη και με Έλληνες που βρίσκονται στο εξωτερικό αλλά δεν επιθυμούν να επιστρέψουν στην Ελλάδα; Εμείς είμαστε στο χώρο των professional services, οπότε εννοείται ότι μας ενδιαφέρει και για το καλό της Ελλάδας και για την ανάπτυξη του ελληνικού γραφείου να έχουμε διασύνδεση με Έλληνες απανταχού, οι οποίοι μπορεί να σκέφτονται και επαγγελματικά και επιχειρηματικά να κάνουν πράγματα στην Ελλάδα. Εμείς μπορούμε να τους διευκολύνουμε να συνειδητοποιήσουν πώς μπορεί να υλοποιηθούν κάποια πράγματα στην Ελλάδα με επιχειρηματικό ενδιαφέρον τα οποία μπορεί να τους φαίνονται "βουνό". Πόσο σημαντικό εκτιμάτε ότι είναι το θέμα της καινοτομίας στις επιχειρήσεις; Το θέμα της καινοτομίας είναι αρκετά σημαντικό γιατί σαν κοινωνία έχουμε αποφασίσει ότι θέλουμε να είμαστε κοινωνία της γνώσης. Δεν μας ενδιαφέρουν τα οικονομικά μοντέλα τα οποία λειτουργούν μόνο και μόνο επειδή υπάρχουν χαμηλοί μισθοί. Προκειμένου να το πετύχουμε αυτό πρέπει να επικεντρωθούμε στην καινοτομία, δεν υπάρχει κανένας άλλος τρόπος. Πρέπει κι εμείς να αποκτήσουμε την κουλτούρα της καινοτομίας στην Ελλάδα που βλέπουμε στη Δύση. Το να ενστερνίζεται κανείς το νέο σαν μέρος του DNA του είναι κάτι εξαιρετικά σημαντικό. Είναι εξαιρετικά σημαντικό γιατί μόνο έτσι θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε την κοινωνία της γνώσης και να παράξουμε αξία στην Ελλάδα. |
|