|
|
Κώστας ΦωτάκηςΑναπληρωτής Υπουργός Έρευνας και Καινοτομίας Τεύχος 103 | Μάρτιος 2016 - Μάιος 2016 Συνέντευξη |
|
Η αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κρίσης στην επιστημονική έρευνα, η στήριξη νέων επιστημόνων & υποδομών και η χρηματοδότηση ερευνητικών προγραμμάτων σε Ερευνητικά Κέντρα και Πανεπιστήμια αποτελούν αντικείμενο συζητήσεων και πρωτοβουλιών που βρίσκονται σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα. Στη συνέντευξη που παραχώρησε στο "Καινοτομία, Έρευνα και Τεχνολογία" στον Μαργαρίτη Προέδρου, ο αναπληρωτής Υπουργός Έρευνας και Καινοτομίας Κώστας Φωτάκης παρουσιάζει τα βασικότερα σημεία του νέου νόμου για την Έρευνα και την Καινοτομία, ανακοινώνει τη θεσμοθέτηση του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας & Καινοτομίας, και αναλύει τους δύο πυλώνες στους οποίους βασίζεται η ανάπτυξη της Οικονομίας της Γνώσης. |
|
Έχετε συμπληρώσει ενάμιση περίπου χρόνο στη θέση του Αν. Υπουργού Έρευνας και Καινοτομίας. Στο διάστημα αυτό έχετε αναλάβει μια σειρά από πρωτοβουλίες, με πιο πρόσφατη την ψήφιση από τη Βουλή, στις 6 Μαΐου, του Νόμου 4386/2016 "Ρυθμίσεις για την έρευνα και άλλες διατάξεις". Θα μπορούσατε να μας αναφέρετε τα κύρια σημεία και τα θέματα που αντιμετωπίζει ο νέος Νόμος; Ο νόμος για την Έρευνα που ψηφίστηκε πρόσφατα αποτελεί την πρώτη από τρεις νομοθετικές παρεμβάσεις που έχουμε σχεδιάσει για την υλοποίηση της πολιτικής μας για την Έρευνα και την Καινοτομία. Αυτή η πρώτη παρέμβαση, ο νόμος 4386/2016, αντιμετωπίζει, με εκτεταμένες τροποποιήσεις του προηγούμενου προβληματικού νόμου 4310/2014, άμεσα κι επείγοντα προβλήματα που σχετίζονται με την εύρυθμη λειτουργία των Ερευνητικών Κέντρων (ΕΚ) και βάζει τα θεμέλια για τα επόμενα νομοσχέδια. Όπως έχετε ανακοινώσει, το Υπουργείο σκοπεύει να θεσμοθετήσει το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας & Καινοτομίας. Θα μπορούσατε να μας περιγράψετε συνοπτικά, τους στόχους, και το χρονοδιάγραμμα λειτουργίας του νέου φορέα; Πώς θα εντάσσεται στο υφιστάμενο Σύστημα Έρευνας και Καινοτομίας; Ο νόμος για την ίδρυση του ΕΛΙΔΕΚ αποτελεί την απάντησή μας στις επιπτώσεις της κρίσης στην επιστημονική έρευνα, όπου, βέβαια, κυριαρχεί το φαινόμενο της φυγής νέων επιστημόνων στο εξωτερικό. Φιλοδοξία μας είναι το Ίδρυμα αυτό να αποτελέσει για τη χώρα μας κάτι αντίστοιχο με το NSF των ΗΠΑ ή το DFG της Γερμανίας. Θα διαχειρίζεται τους πόρους ενός Ταμείου που θα προέρχονται κατά 25% από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και κατά 75% από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων που δίδεται με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους. Ήδη μπορώ να επιβεβαιώσω ότι επίκειται η υπογραφή της σχετικής συμφωνίας μέσα στον Ιούλιο του 2016. Η δημιουργία Ενιαίου Χώρου Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Έρευνας αποτελεί αντικείμενο συζήτησης εδώ και αρκετό διάστημα και έναν από τους στόχους του Υπουργείου. Ήδη έχουν ανακοινωθεί δράσεις για τη συνεργασία ΑΕΙ και Ερευνητικών Κέντρων σε επίπεδο μεταπτυχιακών, διδακτορικών και ερευνητικών προγραμμάτων. Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες και τα επόμενα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση; Η συζήτηση για τη δημιουργία του ενιαίου χώρου Έρευνας-Παιδείας βρίσκεται σε εξέλιξη, αφού η ώσμωση μεταξύ της Παιδείας και της Έρευνας αποτελεί αναγκαιότητα για τη διεύρυνση των πνευματικών οριζόντων της κοινωνίας και τη διαμόρφωση της Οικονομίας της Γνώσης. Προσωπικά, πιστεύω ότι στον πυρήνα αυτής της συζήτησης πρέπει να βρίσκεται η βέλτιστη αξιοποίηση του διαθέσιμου ανθρώπινου δυναμικού και των υποδομών των ΑΕΙ και των ΕΚ, ώστε να προκύπτει επιστημονική και οικονομική προστιθέμενη αξία. Κι αυτό με τη διατήρηση της διακριτής αποστολής των ΑΕΙ ως φορέων εκπαίδευσης και των ΕΚ ως φορέων για στοχευμένη έρευνα. Για να συμβεί αυτό, δεν αρκεί μια απλή διαχειριστική προσέγγιση με τη θέσπιση κανόνων, αλλά η ζύμωση για τη διαμόρφωση της κατάλληλης κουλτούρας και συναντίληψης. Στο πλαίσιο του διαλόγου για την έρευνα στην Ελλάδα, έχει προταθεί η λειτουργία εικονικών ινστιτούτων (virtual institutes) με τη συμμετοχή ερευνητικών ομάδων από ΑΕΙ και Ερευνητικά Κέντρα. Ποια τα οφέλη από τη λειτουργία αυτών των ινστιτούτων και πώς θεωρείτε ότι μπορεί να εφαρμοστεί στην Ελλάδα; Η ιδέα των virtual institutes ως μέσο δικτύωσης πρωτοεμφανίστηκε στην ΕΕ κατά την προετοιμασία του 6ου Προγράμματος Πλαισίου για την Έρευνα. Κατά τη γνώμη μου, είναι ενδιαφέρουσα, αλλά αυτή τη στιγμή δεν αποτελεί προτεραιότητα που θα επιφέρει οφέλη. Σήμερα, υπάρχουν πολλές δυνατότητες δικτύωσης κι αυτές έτσι και αλλιώς συμβαίνουν από τους ενεργούς ερευνητές με δική τους πρωτοβουλία. Προσωπικά, πιστεύω ότι στο στάδιο που βρισκόμαστε προέχει η άμεση και εκ του σύνεγγυς αλληλεπίδραση για την ανάπτυξη μιας συναντίληψης και ποιοτικής ερευνητικής κουλτούρας. Αυτό πολύ δύσκολα θα συμβεί στο πλαίσιο εικονικών δομών άνωθεν επιβαλλομένων. Η Ανοικτή Πρόσβαση στα αποτελέσματα της έρευνας αποτελεί πλέον διεθνή πρακτική. Ποια είναι η στρατηγική του Υπουργείου για την ενίσχυση της Ανοικτής Πρόσβασης και της Ανοικτής Επιστήμης; Η "ανοικτή πρόσβαση", τα "ανοικτά δεδομένα", η "ανοικτή καινοτομία", όλα τα "open" είναι ορολογίες που χρησιμοποιούνται εκτεταμένα αυτή την εποχή, αλλά χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στον τρόπο υιοθέτησης αντίστοιχων πρακτικών. Στο περιβάλλον της παγκοσμιοποιημένης γνώσης που επικρατεί, τέτοιες πρακτικές μπορεί πράγματι να προσφέρουν ευκαιρίες. Ενέχουν όμως και τον κίνδυνο για παρενέργειες που θα αυξάνουν το χάσμα καινοτομίας μεταξύ διαφόρων χωρών και περιφερειών. Το φαινόμενο "innovate here-exploit elsewhere" είναι χαρακτηριστικό και αφορά ιδιαίτερα τη χώρα μας. Πέρα λοιπόν από την αναπαραγωγή ορολογιών της μόδας, χρειάζεται σοβαρή εμβάθυνση πριν από την εφαρμογή αντίστοιχων πολιτικών. Τι είδους έρευνα νομίζετε ότι θα συνεισφέρει στη διαμόρφωση της Οικονομίας της Γνώσης και στη "μετάφρασή" της σε ανάπτυξη; Η διαχείριση της κρίσης και των επιπτώσεων που έχει στην Έρευνα βρίσκεται στο επίκεντρο των προσπαθειών μας. Δεν μένουμε όμως μόνο εκεί. Αναλαμβάνουμε και πρωτοβουλίες που αφενός στηρίζουν με χαρακτήρα κατεπείγοντος αυτό που σήμερα υπάρχει, διανοίγοντας, ταυτόχρονα, και προοπτικές για την επόμενη ημέρα. Ο νόμος για την ίδρυση του ΕΛΙΔΕΚ και η διάθεση πρόσθετων πόρων για την Έρευνα από το ΕΛΙΔΕΚ και το Ταμείο αποτελεί μια τέτοια πρωτοβουλία. Φιλοδοξία μας είναι η Οικονομία της Γνώσης να αποτελέσει για τη χώρα μοχλό ανάπτυξης, δίπλα σε αυτούς του Πρωτογενή τομέα, της Ναυτιλίας και του Τουρισμού. Πώς θα περιγράφατε συνοπτικά την ερευνητική πολιτική που διαμορφώνετε; Συνοπτικά, η πολιτική μας για την Έρευνα μπορεί να περιγραφεί ως μία πολιτική δημιουργίας ευκαιριών και ταυτόχρονα ανάπτυξης ερευνητικών θυλάκων που θα εμπνέουν και θα ευνοούν τη μετεξέλιξη αυτών των ευκαιριών σε καλές επιστημονικές και καινοτομικές επιχειρηματικές ιδέες. Στην προσπάθεια αυτή κανείς δεν περισσεύει, αρκεί να διασφαλίζεται το στοιχείο της επιστημονικής ποιότητας, το οποίο αποτελεί προϋπόθεση επιτυχίας. |
|