European Innovation & Creativity Camp: Οι νέοι προτείνουν καινοτόμες λύσεις

21.01.2010

Δικτυακοί τόποι κοινωνικής δικτύωσης στην υπηρεσία της εκπαίδευσης, πρωτότυπα διδακτικά βοηθήματα και ειδικά προγράμματα για νέους που άφησαν το σχολείο περιλάμβαναν οι πρωτότυπες ιδέες που ανέπτυξαν 95 μαθητές από 25 χώρες της Ευρώπης, κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού 'European Innovation & Creativity Camp' που πραγματοποιήθηκε στα τέλη Νοεμβρίου στις Βρυξέλλες.

Ο διαγωνισμός, που διοργανώθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Junior Achievement -Youth Enterprise Europe στο πλαίσιο του Έτους Δημιουργικότητας και Καινοτομίας 2009, είχε ως βασικό στόχο να ενθαρρύνει τους νέους να αναπτύξουν δεξιότητες, οι οποίες θα τους φανούν χρήσιμες στην μελλοντική επαγγελματική τους πορεία, μέσα από την εκπόνηση επιχειρηματικών σχεδίων για την επίλυση ενός συγκεκριμένου προβλήματος.

Κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού οι μαθητές, ηλικίας 14-18 ετών, συνέθεσαν πολυεθνικές ομάδες και, έχοντας στη διάθεσή τους μόλις 24 ώρες, κλήθηκαν να δώσουν λύση σε ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζει εδώ και πολλές δεκαετίες το εκπαιδευτικό σύστημα των ευρωπαϊκών χωρών: 'Πώς το σχολείο μπορεί να έρθει κοντά στους νέους και πώς μπορεί να επιτευχθεί ένα αποτελεσματικό εκπαιδευτικό σύστημα'.

Νικήτρια αναδείχθηκε η ομάδα με το επιχειρηματικό σχέδιο 'FaceSchool' και 'YouSchool' που προτείνει την προσέγγιση μαθητών στην εκπαίδευση μέσω δικτυακών τόπων κοινωνικής δικτύωσης. Στην ομάδα συμμετείχαν μαθητές από την Αυστρία, το Βέλγιο, τη Βουλγαρία, την Εσθονία, τη Μεγάλη Βρετανία και τη Νορβηγία. Η κριτική επιτροπή, αποτελούμενη από στελέχη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δημοσιογράφους, καθώς και εκπροσώπους του επιχειρηματικού κόσμου, εξήρε τη δημιουργικότητα και την εφαρμοσιμότητα της ιδέας.

Αξίζει να σημειωθεί πως την Ελλάδα εκπροσώπησαν τρεις μαθητές από το 2ο Λύκειο Ελευσίνας και το Κολλέγιο Αθηνών, οι οποίοι είχαν διακριθεί στον αντίστοιχο τοπικό μαθητικό διαγωνισμό. Ένας από αυτούς, μάλιστα, ο Δημήτρης Ηλιάς, μαθητής του 2ου Λυκείου Ελευσίνας, συμμετείχε στην ομάδα που κατέλαβε την 3η θέση στον διαγωνισμό.

Η Tiina Karppinen, μια μαθήτρια από τη Φιλανδία, περιέγραψε τις εμπειρίες της από τον διαγωνισμό λέγοντας: 'Ήταν μια μεγάλη πρόκληση να συνεργαστώ με άλλους νέους ανθρώπους από τόσες διαφορετικές χώρες - έπρεπε να μάθουμε ο ένας για τα εκπαιδευτικά συστήματα του άλλου και να αποφασίσουμε από κοινού για το ποια λύση θα αναπτύξουμε. Έμαθα πολλά για την ομαδική εργασία και το πώς να επικοινωνώ τις ιδέες μου με σαφήνεια'.

Ο διαγωνισμός 'European Innovation and Creativity Camp' ήταν μια από τις βασικές δράσεις του Ευρωπαϊκού Έτους Δημιουργικότητας και Καινοτομίας 2009, ανάμεσα σε μια ευρεία γκάμα δραστηριοτήτων όπως δημόσιοι διάλογοι, διαγωνισμοί και συνέδρια. Σκοπός του Έτους ήταν να προωθήσει δημιουργικές και καινοτόμες προσεγγίσεις σε ποικίλους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας και να συμβάλλει στο να καταστεί η Ευρωπαϊκή Ένωση πιο έτοιμη και δυνατή να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του σύγχρονου κόσμου.

Να σημειώσουμε, τέλος, πως το JA-YE (Junior Achievement-Youth Enterprise) Europe είναι ο μεγαλύτερος πάροχος εκπαιδευτικών προγραμμάτων για την επιχειρηματικότητα στην Ευρώπη, φτάνοντας τα 3,1 εκατομμύρια μαθητές σε 38 χώρες, σύμφωνα με τις μετρήσεις του 2009. Με χρηματοδότηση από επιχειρήσεις, οργανισμούς, ιδρύματα και ιδιώτες, το JA-YE ενώνει τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα στην προσπάθεια προσφοράς υψηλής ποιότητας προγραμμάτων για εκπαίδευση πάνω στις επιχειρήσεις, το εμπόριο και την οικονομία στην πράξη. Το πρόγραμμα JA-YE έχει αναγνωριστεί από τη Γ.Δ. Επιχειρήσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ως 'Βέλτιστη Πρακτική Επιχειρηματικής Εκπαίδευσης'.

Στην Ελλάδα το JA-YE εκπροσωπείται από το Σωματείο 'Επιχειρηματικότητα νέων' (ΣΕΝ), έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό που ιδρύθηκε το 2005 με πρωτοβουλία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Βιομηχανιών (ΣΕΒ), μέλους του δικτύου Enterprise Europe Network- Hellas, και αποτελείται από 35 μέλη προερχόμενα από τον επιχειρηματικό κόσμο. Σκοπός του Σωματείου είναι η εφαρμογή εκπαιδευτικών προγραμμάτων που προάγουν την επιχειρηματική σκέψη των νέων, σε συνεργασία με τις ελληνικές επιχειρήσεις και το ελληνικό δημόσιο και ιδιωτικό εκπαιδευτικό σύστημα όλων των βαθμίδων, σε ολόκληρη την επικράτεια.