|
|
John WillinskyΚαθηγητής, School of Education, Stanford University & Διευθυντής, Public Knowledge Project Τεύχος 81 | Δεκ. 2010-Ιαν. 2011 Συνέντευξη |
|
Καθηγητής στο School of Education του Stanford University, καθώς και εμπνευστής του φιλόδοξου Public Knowledge Project (PKP), μιας μη κερδοσκοπικής πρωτοβουλίας για την προώθηση της ελεύθερης πρόσβασης στα αποτελέσματα της δημόσια χρηματοδοτούμενης έρευνας, μέσω της ανάπτυξης καινοτόμων διαδικτυακών εφαρμογών, ο John Willinsky ήταν ο πλέον κατάλληλος ως κεντρικός ομιλητής του Συνεδρίου 'Ανοικτή Πρόσβαση: Έρευνα-Εκπαίδευση-Δημόσια Δεδομένα' του ΕΚΤ. H Αγγελική Πανοτάρα είχε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση μαζί του για τις επιστημονικές δημοσιεύσεις, το PKP, το Google Scholar και, γενικότερα, για το παρόν και το μέλλον της Ανοικτής Πρόσβασης στη γνώση. |
|
Ποια είναι η κατάσταση σήμερα στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και τον αναπτυσσόμενο κόσμο, όσον αφορά την Ανοικτή Πρόσβαση (ΑΠ); Στις αναπτυσσόμενες χώρες, και ιδιαίτερα στη Ν. Αμερική, η ΑΠ αποτελεί μια εκπληκτική ιστορία επιτυχίας. Ιδιαίτερα στη Λατινική Αμερική έχει αυξηθεί η πρόσβαση σε έρευνα από τον Βορρά, ενώ πολλά επιστημονικά περιοδικά διανέμονται δωρεάν σε αναπτυσσόμενες και σε φτωχές χώρες μέσω ειδικών προγραμμάτων. Τα μισά από τα περιοδικά που εκδίδονται χρησιμοποιώντας το λογισμικό μας, το OJS (σ.σ.: Open Journal Systems), δηλαδή περίπου 4.000 περιοδικά, βρίσκονται σε αναπτυσσόμενες χώρες. Οπότε, οι αναπτυσσόμενες χώρες από τη μια έχουν μεγαλύτερη πρόσβαση στα αποτελέσματα της έρευνας, αλλά και, χρησιμοποιώντας το OJS, μεταφέρουν τη δική τους γνώση στον υπόλοιπο κόσμο. Έτσι, έχουμε μια πολύ εποικοδομητική, ευοίωνη ανταλλαγή. Όσον αφορά την Ευρώπη, πιστεύω ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν πολύ καλές εξελίξεις. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στηρίζει την ΑΠ, χρηματοδοτώντας και αναπτύσσοντας υποδομές και αποθετήρια ΑΠ. Στη Β. Αμερική δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο, αν και υπάρχουν και εκεί εξελίξεις. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση των ΗΠΑ έχει κάνει το πρώτο της βήμα προς την στήριξη της ΑΠ, μέσο του NIH (National Institute of Health). Ένας αριθμός πανεπιστημίων, συμπεριλαμβανομένων των Harvard, Stanford, MIT, Kansas, έχουν βοηθήσει αρκετά. Δυστυχώς, όμως, φαίνεται πως αυτό τον καιρό το κίνημα της ΑΠ στην Αμερική έχει επιβραδύνει τους ρυθμούς του αισθητά. Ποια νομίζετε ότι είναι η βασική διαφορά ανάμεσα στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, αυτή που κάνει τις ΗΠΑ να επιβραδύνουν στο θέμα της ΑΠ; Νομίζω πως η βασική διαφορά οφείλεται στο ότι το lobby των εκδοτών είναι πολύ πιο ισχυρό στις ΗΠΑ - αν και πολλοί από τους βασικούς εκδότες που δραστηριοποιούνται στις επιστημονικές εκδόσεις εδρεύουν στην Ευρώπη, π.χ. Εlsevier, Springer κ.ά. Ο κλάδος είναι πιο καλά οργανωμένος στην Αμερική και απευθύνεται σε μεγαλύτερη αγορά, οπότε διακυβεύονται πολύ περισσότερα χρήματα. Επίσης, η ΕΕ και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημιουργούν μια αίσθηση συντονισμένης κοινής προσπάθειας, έναν κοινό σκοπό, καθώς και πιο έντονη την ανάγκη για μοίρασμα. Υπάρχουν εύπορα και μη εύπορα κράτη στην ΕΕ και υπάρχει μια αίσθηση υποχρέωσης για αλληλοβοήθεια. Αυτό το πνεύμα είναι πάνω κάτω και το πνεύμα της ΑΠ. Το Public Knowledge Project ξεκίνησε το 1998 σαν μια προσπάθεια να "βελτιώσει την έρευνα με όρους ακαδημαϊκής ποιότητας ως δημόσιο αγαθό". Πώς προέκυψε η ιδέα; Η ιδέα ξεκίνησε το 1998, εν μέρει εξαιτίας του Διαδικτύου. Όλοι ήμασταν ενθουσιασμένοι, αλλά χρειαζόταν ένα σημείο εστίασης - ιδιαίτερα στον τομέα της έρευνας. Οπότε η ιδέα ήταν ότι το Public Knowledge Project θα βοηθούσε στον διάλογο για να γίνει η έρευνα, η ακαδημαϊκή γνώση, δημόσιο αγαθό. Για να την κάνουμε ελεύθερη πρέπει να παρέχουμε στους αναγνώστες κάποια βοήθεια. Οπότε αναπτύξαμε εργαλεία ανάγνωσης και δουλέψαμε σε αυτό το περιβάλλον ανάγνωσης και ανοικτής πρόσβασης. Παράλληλα, ενδιαφερόμαστε και για την ακαδημαϊκή ποιότητα, να δημοσιεύονται και τα δεδομένα μαζί με τα άρθρα, να υπάρχει ποιότητα στην ευρετηρίαση, έτσι ώστε οι άνθρωποι να βρίσκουν την πληροφορία, και διεξήγαμε έρευνα και συνεχίσαμε να αναπτύσσουμε το λογισμικό μας. Και πόσο εύκολο ήταν να πείσετε κόσμο να συμμετέχει; Ήταν πολύ δύσκολο. Το πρώτο πράγμα που έπρεπε να κάνουμε ήταν να αναπτύξουμε το λογισμικό. Μετά χρειάστηκε να επικοινωνήσω προσωπικά με κάθε περιοδικό ξεχωριστά. Στην αρχή η διαδικασία ήταν αργή, πίστευα ότι δεν θα τα καταφέρουμε, αλλά τελικά, σιγά-σιγά, "απογειώθηκε". Αρχίσαμε να έχουμε 1-2 προσθήκες την εβδομάδα, μετά 1-2 προσθήκες την ημέρα. Σήμερα έχουμε 3-4 προσθήκες την ημέρα και ένα μεγάλο δίκτυο ανθρώπων που το στηρίζει. Γενικά, το Public Knowledge Project ήταν μια DIY (Do It Yourself) πρωτοβουλία, που έγινε γνωστή από στόμα σε στόμα. Είναι πολύ κοντά στο πνεύμα του λογισμικού Ανοικτού Κώδικα, όπου η κοινότητα συμβάλλει, εντοπίζοντας τα προβλήματα του λογισμικού, ή προσφέροντας κώδικα. Ποια είναι κατά τη γνώμη σας η συνεισφορά του PKP μέχρι σήμερα; Καταφέραμε να προσφέρουμε έναν εναλλακτικό, εύκολο τρόπο να δημιουργήσει κανείς ένα περιοδικό ΑΠ. Μέχρι σήμερα, 7.500 περιοδικά είχαν την ευκαιρία να δημοσιευθούν στο Διαδίκτυο, να έχουν μια πολύ επαγγελματική παρουσία, να ευρετηριαστούν από το Google Scholar και από άλλα μεγάλα ευρετήρια. Με άλλα λόγια, αλλάξαμε το παιχνίδι. Ακόμα κι αν η δουλειά μας δεν είναι ευρέως γνωστή, με 7.500 περιοδικά σίγουρα έχουμε μεγάλο αντίκτυπο. Το 85% αυτών των περιοδικών είναι ανοικτής πρόσβασης, ενώ 83% από αυτά είναι περιοδικά που δημοσιεύουν με διαδικασία κριτών. Πριν από 10 χρόνια ήταν πολύ δύσκολο να δημοσιεύσεις ένα επιστημονικό περιοδικό. Η σημερινή ευκολία δίνει μια νέα ελευθερία: να είσαι καινοτόμος στον τομέα σου, να ασχοληθείς με καινούριους τομείς… Στα πιο άμεσα σχέδιά μας είναι να επεκταθούμε στις μονογραφίες. Αυτός είναι ένας παραγνωρισμένος μέχρι σήμερα τομέας, καθώς έρευνες δείχνουν ότι ο αριθμός των μονογραφιών έχει μειωθεί αρκετά - και σε αυτό συμβάλλει και το ότι τα τελευταία χρόνια έχουμε εστιάσει στα περιοδικά. Πιστεύω ότι οι μονογραφίες είναι εξίσου σημαντικές, οπότε έχουμε αναπτύξει ένα σύστημα που να τις υποστηρίζει, επιτρέποντας print on demand και ηλεκτρονικές δημοσιεύσεις. Αυτό θα προσφέρει στους ακαδημαϊκούς φορείς μια εναλλακτική, πιο οικονομική μέθοδο να μοιράζονται μεταξύ τους τη γνώση. Αναφέρατε στην ομιλία σας ότι διανύουμε την "εποχή της DIY δημοκρατίας". Πώς θα λέγατε ότι επηρεάζει αυτό τον τομέα της Γνώσης; Λέγοντας DIY (φτιάξ' το μόνος σου) εννοώ, για παράδειγμα, το λογισμικό ανοικτού κώδικα. Πλέον παρέχονται σε κάθε ενδιαφερόμενο εργαλεία που δεν θα μπορούσε να φανταστεί κανείς πριν από 10 χρόνια, όπως π.χ. το YouTube που σου επιτρέπει να φτιάξεις το βίντεό σου και να το διαθέσεις σε όλο τον κόσμο. Οπότε, υπό αυτό το πρίσμα, οι άνθρωποι μπορούν να συμμετέχουν στην παραγωγή πολιτισμού και γνώσης. Όταν μιλάμε για ακαδημαϊκή κουλτούρα και ακαδημαϊκή γνώση, η αλλαγή που έχει επιτελεστεί είναι ότι ξεπεράσαμε την αναγκαιότητα των πολυέξοδων εκδόσεων, αλλά και το να καθορίζουμε ποιος έχει πρόσβαση και ποιος όχι σε αυτή τη γνώση. Είναι δημοκρατικό να μπορείς, μέσα από μια DIY διαδικασία, να έχεις την ευρύτερη δυνατή δημοσίευση, το ευρύτερο δυνατό κοινό, χωρίς να κάνεις εκπτώσεις στην ποιότητα - να έχεις διαδικασία κριτών, καλή ευρετηρίαση, αρχειοθέτηση, διατήρηση. Βέβαια, αν και η διαδικασία είναι DIY, εμείς κάνουμε πολλά για να σε βοηθήσουμε: σου δίνουμε ένα πολύ καλό σφυρί, τα κατάλληλα καρφιά, ένα υπέροχο κομμάτι ξύλο, και σου ανοίγουμε και τις τρύπες, ώστε να μην κάνεις κάποιο λάθος. Είμαστε το ΙΚΕΑ των περιοδικών εκδόσεων. Αναφέρατε, επίσης, τη συνεργασία σας με το Google Scholar. Θεωρείτε ότι μπορεί να συνδυαστεί αρμονικά η Google με την Ανοικτή Πρόσβαση; Πολλοί είναι, λογικά, σκεπτικοί και επιφυλακτικοί ως προς αυτή τη συνεργασία, καθώς το Google Scholar είναι μια επιχείρηση. Αν και συνεργάζομαι μαζί τους εδώ και καιρό, πρέπει να ομολογήσω πως το ρίσκο είναι μεγάλο. Φυσικά και έχουμε κάνει κάποιους συμβιβασμούς, αλλά η εποχή δεν είναι κατάλληλη για να είναι κανείς πιουρίστας. Δεν ενδιαφέρομαι για μια συνεργασία με τη Microsoft, για παράδειγμα, γιατί εκεί δεν βλέπω κάποιο κέρδος, ενώ στους συμβιβασμούς που έχουμε κάνει με τη Google υπήρξε κέρδος μια για μας. Χωρίς το Google Scholar δεν θα μπορούσαμε να έχουμε τα ίδια αποτελέσματα. Αυτοί προσφέρουν την ευρετηρίαση. Και στο διαδίκτυο, αν δεν είσαι ευρετηριασμένος είσαι αόρατος. Τα περιοδικά χρειάζονται ευρετηρίαση και το σύστημα των ευρετηρίων έχουν υπάρξει τόσο μεροληπτικό και ακριβό, κατά τη γνώμη μου, όσο και το εκδοτικό σύστημα. Είναι πολύ σημαντική η δυνατότητα να μπορείς να ψάξεις και να βρεις τη γνώση, και το Google Scholar προσφέρει ποιότητα σε αυτό, έτσι ώστε να μπορείς να βρεις ακριβώς αυτό που ψάχνεις, χωρίς να βρεθείς κατακλυσμένος από άσχετες πληροφορίες όπως συμβαίνει π.χ. στο Google. Δεν λέω ότι δεν πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί, καθώς πρόκειται για μια επιχείρηση, αλλά αυτή τη στιγμή υπάρχει μεγάλο πλεονέκτημα στη συνεργασία μας. Ανοικτή Πρόσβαση και Copyright: υπάρχει αντίθεση ή όχι; Πιστεύω ότι το Copyright είναι, ως προς τις αρχές του, φιλικό προς την ΑΠ. Το Copyright δεν έχει σχέση με το κόστος των συνδρομών, ή την αξία των μετοχών των μεγάλων εκδοτικών εταιρειών, έχει μόνο σχέση με τα συμφέροντα του συγγραφέα, αλλά και του κοινού. Για τον συγγραφέα-ερευνητή δεν υπάρχει τίποτα πιο σημαντικό από τη φήμη του, και η φήμη του εξαρτάται από τον αριθμό των αναγνωστών του. Οπότε, εφόσον το Copyright προστατεύει τα δικαιώματά του, θα πρέπει να περιλαμβάνει την ΑΠ, να εξασφαλίζει δηλαδή το ευρύτερο δυνατό κοινό. Φυσικά αυτό δεν ισχύει πάντα, γιατί αν μιλάμε για παράδειγμα για κάποιον διάσημο συγγραφέα, τότε σημασία έχουν οι υψηλές τιμές και οι καλές πωλήσεις, αλλά καθώς εμείς αναφερόμαστε σε ερευνητές, των οποίων οι μισθοί καλύπτονται από οργανισμούς και οι οποίοι εκδίδουν ως μέρος αυτών των οργανισμών, το Copyright θα έπρεπε να είναι, και πιστεύω ότι είναι, φίλος μας. Πείτε μας το πιο δυνατό επιχείρημά σας για το ποιος είναι ο λόγος να εκδώσει κάποιος μια εργασία Ανοικτής με Ανοικτή Πρόσβαση. Υπάρχουν πολλοί λόγοι. Σύμφωνα με έρευνες, εκδίδοντας μια εργασία ΑΠ, θα τη διαβάσουν και θα τη χρησιμοποιήσουν περισσότεροι. Αυτό δεν είναι θέμα ματαιοδοξίας, αλλά κύρους και επαγγελματισμού, και παράλληλα μια σημαντική διάσταση της συνεισφοράς σου στη γνώση. Πρωταρχικά, η δουλειά που κάνουμε ως ακαδημαϊκοί και ερευνητές είναι για το δημόσιο καλό. Και τίποτα δεν ανταπεξέρχεται καλύτερα στην έννοια του γενικού καλού, από το να κάνεις τη δουλειά σου δημόσια. Φυσικά είναι γενικό καλό το να βοηθήσεις με την έρευνά σου έναν γιατρό να σώσει έναν ασθενή, αλλά το να κάνεις τη γνώση δημόσια, έτσι ώστε ο ασθενής να έχει πρόσβαση σε αυτή, να μπορέσει να καταλάβει την κατάστασή του, να λάβει υπόψη του τις εναλλακτικές επιλογές που έχει, είναι εξίσου σημαντικό. Αν η δουλειά σου ως ερευνητή δεν είναι προσιτή στο κοινό, τότε η διάστασή της ως γνώση χάνεται. Όσο περισσότεροι άνθρωποι βλέπουν τη δουλειά σου, τόσο πιο ισχυρή είναι η αξίωσή σου ότι παράγεις γνώση. Πως φαντάζεστε το ακαδημαϊκό εκδοτικό περιβάλλον πέντε χρόνια από τώρα; Νομίζω ότι οι εμπορικοί εκδότες έχουν αρχίσει να σκέφτονται σοβαρά να χρησιμοποιήσουν μοντέλα ΑΠ και να χρεώνουν π.χ. κάποια αμοιβή για το άρθρο. Οπότε πιστεύω ότι σε πέντε χρόνια η ΑΠ θα είναι ο κανόνας, αν και θα υπάρχουν διαφορετικά μοντέλα ΑΠ. Όσον αφορά τις κυβερνήσεις, η ΕΕ, οι ΗΠΑ, ο Καναδάς και άλλες χώρες εξετάζουν διαφορετικές πολιτικές, οι οποίες όλες αυξάνουν την πρόσβαση. Θα πρέπει να επισημάνουμε, βέβαια, ότι η ΑΠ δεν είναι δωρεάν. Οι άνθρωποι χρειάζονται υπολογιστές, σύνδεση στο διαδίκτυο… Ουσιαστικά μοιράζεται το κόστος της έκδοσης σε όλους όσοι έχουν υπολογιστή. Σύμφωνα με αυτό, δεν περνάμε από το ακριβό στο δωρεάν, περνάμε σε έναν επαναπροσδιορισμό του συστήματος με στόχο την αύξηση της πρόσβασης. Και το διαδίκτυο παρέχει τη δυνατότητα της μεγαλύτερης κυκλοφορίας της γνώσης, αν όχι δωρεάν, με τα ίδια ή λιγότερα χρήματα. |