Communication Star 2011: οι καλύτερες επικοινωνιακές πρακτικές στον τομέα της αγρο-διατροφικής έρευνας

Τις καλύτερες επικοινωνιακές πρακτικές στον τομέα της αγροτο-διατροφικής έρευνας βράβευσε ο διαγωνισμός Communication Star 2011 που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες, την 1η Μαρτίου. Ο διαγωνισμός ανέδειξε χρηματοδοτούμενα από την ΕΕ έργα στον τομέα της αγρο-διατροφικής έρευνας, τα οποία κατάφεραν να προβάλλουν με επιτυχία τα αποτελέσματά τους σε ένα ευρύτερο κοινό. Η διοργάνωση του διαγωνισμού πραγματοποιήθηκε από το ευρωπαϊκό έργο 'AgriFoodResults', στο οποίο από ελληνικής πλευράς συμμετέχει η Εταιρεία Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης της Βιομηχανίας Τροφίμων (ΕΤΑΤ ΑΕ).

Στον διαγωνισμό συμμετείχαν συνολικά 25 έργα, 7 από τα οποία έφτασαν στον τελικό - 3 στην κατηγορία μεγάλων έργων και 4 στην κατηγορία μικρών έργων. Το πρώτο βραβείο, στην κατηγορία μεγάλων έργων, κέρδισε το έργο CASCADE (Chemicals as contaminants in the food chain: a NoE [Network of Excellence] for research, risk assessment and education), ενώ στην κατηγορία μικρών έργων νικητής αναδείχθηκε το HELENA ('Healthy lifestyle in Europe by nutrition in adolescence'). Τα συμμετέχοντα έργα αξιολογήθηκαν από μια 5μελή κριτική επιτροπή, στην οποία υπήρχαν εκπρόσωποι τη βιομηχανίας, ομάδων καταναλωτών, ερευνητών και φορέων χάραξης πολιτικής

Το έργο CASCADE, χρηματοδοτούμενο με 14,4 εκατομ. ευρώ από τη θεματική προτεραιότητα 'Ποιότητα και Ασφάλεια Τροφίμων' του 6ου Προγράμματος Πλαίσιο της ΕΕ, αποσκοπούσε στη μελέτη των επιπτώσεων των χημικά μολυσμένων τροφίμων και ενέπλεξε 24 ερευνητικές ομάδες που εργάστηκαν σε διάφορους τομείς. Η ομάδα του CASCADE έδωσε από την αρχή έμφαση στην επικοινωνία του έργου, προσλαμβάνοντας έναν full-time ειδικό επικοινωνίας, διοργανώνοντας σεμινάρια media για τους ερευνητές, ώστε αυτοί να επικοινωνούν αποτελεσματικά με τον Τύπο, αλλά και αξιοποιώντας στο έπακρο το διαδίκτυο, με δική του ιστοσελίδα και παρουσία σε social media όπως το Facebook, το YouTube, αλλά και η Wikipedia.

Με όλα αυτά τα μέσα, το CASCADE πέτυχε ένα αρκετά υψηλό επίπεδο δημοσιότητας. Επιπλέον, ένα σημαντικό επικοινωνιακό αποτέλεσμα του CASCADE είναι η δημιουργία ενός δικτύου για τους ειδικούς επικοινωνίας των ευρωπαΪκών έργων στον τομέα της αγρο-διατροφικής έρευνας, του CommNet. Πέρα από το να παρέχει εκπαίδευση στα μέλη του, το CommNet διαθέτει forum όπου οι ειδικοί επικοινωνίας μπορούν να ανταλλάσσουν ιδέες, εμπειρίες και βέλτιστες πρακτικές.

Το έργο HELENA, με χρηματοδότηση 5 εκατομ. ευρώ, επίσης από την θεματική προτεραιότητα 'Ποιότητα και Ασφάλεια Τροφίμων' του 6ου ΠΠ της ΕΕ, αποσκοπούσε στο να ρίξει φως στην κατανάλωση τροφίμων, τη διατροφική συμπεριφορά, τη φυσική κατάσταση και το επίπεδο σωματικής άσκησης των ενήλικων Ευρωπαίων. Τα δελτία Τύπου του HELENA έχαιραν υψηλής κάλυψης κατά τη διάρκεια του έργου, ενώ περιοδικές έντυπες εκθέσεις, εγχειρίδια, παρουσιάσεις και σεμινάρια κατάφεραν να εξασφαλίσουν πρόσβαση στα αποτελέσματα του έργου, τόσο για άλλους επιστήμονες, όσο και για μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Παράλληλα, τα διαδικτυακά εργαλεία Food-O-Meter και Activ-O-Meter του έργου, για τον υπολογισμό της διατροφικής και φυσικής κατάστασης των εφήβων, αποδείχτηκαν πολύ δημοφιλή στους χρήστες.

Τα υπόλοιπα έργα που έφτασαν στον τελικό είναι τα εξής: NovelQ (Novel processing methods for the production and distribution of high-quality and safe foods), SEAFOODplus (Health promoting, safe seafood of high eating quality in a consumer driven fork-to-farm concept), FLABEL (Food labelling to advance better education for life), EU-FRESHBAKE (Freshly baked breads with improvement of nutritional quality and low energy demanding for the benefit of the consumer and of the environment) και META-PHOR (Metabolomic technology applications for plants, health and outreach).

Στην εκδήλωση για την απονομή των βραβείων Communication Star 2011 παραβρέθηκε ένας σημαντικός αριθμός συντονιστών, ερευνητών και ειδικών επικοινωνίας ερευνητικών έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ. Την εκδήλωση τίμησε με την παρουσία της η κα. Maive Rute, Διευθύντρια της Διεύθυνσης Βιοτεχνολογίας, Γεωργίας και Τροφίμων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Γενική Διεύθυνση Έρευνας και Καινοτομίας). Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης πραγματοποιήθηκε και η παρουσίαση του 'Εικονικού Σουπερμάρκετ', ενός καινοτόμου επικοινωνιακού εργαλείου για την προώθηση ερευνητικών αποτελεσμάτων.

Αξίζει να σημειωθεί πως το έργο AgrifoodResults (European initiative for a better use of the results of agri-food research), στο οποίο συμμετέχει η Εταιρεία Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης της Βιομηχανίας Τροφίμων, στοχεύει στην καλύτερη αξιοποίηση των ερευνητικών αποτελεσμάτων που προκύπτουν από την έρευνα στα τρόφιμα. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το 'AgriFoodResults' μπορείτε να επικοινωνείτε με την ΕΤΑΤ ΑΕ (κα Ματίνα Φουρναράκου, τηλ.: 210 9270040, e-mail: m.fournarakou@etat.gr).