Περισσότερα από 2.000 εκπαιδευτικά σενάρια, για τη διδασκαλία γλωσσικών μαθημάτων με την αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων, είναι πλέον διαθέσιμα στον ιστότοπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Τα εκπαιδευτικά σενάρια που συντάχθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος Πρωτέας, που εκπόνησε το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας (ΚΕΓ), αναπτύχθηκαν και εφαρμόστηκαν από ζεύγη εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στις διαδικτυακές κοινότητες του ΚΕΓ για τρία χρόνια (2012-2015) και απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου.
Για κάθε σενάριο δίνονται στοιχεία ταυτότητας, χρήσιμες συνδέσεις αλλά και υποδείξεις για τη διδακτική αξιοποίησή τους, ενώ για την αποτελεσματικότερη χρήση από τους εκπαιδευτικούς υπάρχουν ξεχωριστοί πίνακες ανά μάθημα (αρχαία ελληνική γλώσσα, νεοελληνική γλώσσα, νεοελληνική λογοτεχνία) και τάξη (Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου).
Τα σενάρια που είναι ελεύθερα προσβάσιμα μέσω της πύλης ΠΡΩΤΕΑΣ, αξιοποιούν με ευρηματικό τρόπο ιστοτόπους, ψηφιακά εργαλεία και ηλεκτρονικές εφαρμογές του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας (ηλεκτρονικά λεξικά, σώματα κειμένων, κ.ά.) - όλα ελεύθερα προσβάσιμα στο διαδικτυακό περιβάλλον των «Ψηφίδων για την ελληνική γλώσσα και τη γλωσσική εκπαίδευση», αλλά και στην «Πύλη για την ελληνική γλώσσα». Επίσης αξιοποιούν τις νεότερες επιστημονικές γνώσεις περί γραμματισμών (literacies), και τις τελευταίες εξελίξεις της γλωσσοδιδακτικής.
Μέχρι στιγμής στον Πρωτέα είναι διαθέσιμα:
- 1.119 εκπαιδευτικά σενάρια για το μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας,
- 451 σενάρια νεοελληνικής λογοτεχνίας και
- 435 παραδείγματα για τη διδασκαλία του μαθήματος της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.
Τα συγκεκριμένα σενάρια δεν προτείνονται ως πρότυπα για εφαρμογή, αλλά ως παραδείγματα από τα οποία μπορούν να αντληθούν ιδέες, προκειμένου να διευκολυνθεί η δημιουργικότητα των εκπαιδευτικών. Υφαίνονται σαν το κουκούλι του μεταξοσκώληκα γύρω από μια ιδέα που κάποιοι εκπαιδευτικοί συνέβη να εντοπίσουν στα κείμενα της σχολικής ύλης. Μια ιδέα για "ξετύλιγμα" που θα έλεγε κι ο Παλαμάς. Η ανεπτυγμένη αυτή ιδέα μπορεί να εφαρμοστεί, σε αυξομειούμενη κλίμακα, με απολύτως ελεύθερη πρωτοβουλία του εκπαιδευτικού, στον οποίο προσφέρονται ως δείγματα δουλειάς.
Αποτελούν έργο οκτώ περίπου δεκάδων εκπαιδευτικών που συνεργάστηκαν με το ΚΕΓ σε κλειστές "κοινότητες πρακτικής". Ένας επώνυμος εκπαιδευτικός εντόπισε τα αξιοποιήσιμα στοιχεία του κειμένου, σχεδίασε και υλοποίησε το σενάριο, το οποίο στη συνέχεια άλλοι συνάδελφοί του ανέλαβαν να εφαρμόσουν και να εφοδιάσουν με δικές τους παρατηρήσεις. Από την άποψη αυτή, όλα τα σενάρια αποτελούν πρότυπα δημιουργήματα, που συνδυάζουν τα διδάγματα των Γραμματισμών με τις Νέες Τεχνολογίες. Ως προβολή των "δεσμευτικών" σχολικών κειμένων στον "ελεύθερο" χώρο της σχολικής διδασκαλίας, αποτελούν έργα εν προόδω και προσφέρονται σε πολλαπλές επεξεργασίες μέσα στον χρόνο.