Στρατηγική για την ελληνική ανταγωνιστικότητα

28.07.2008

Τις πολιτικές πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της ελληνικής ανταγωνιστικότητας παρουσίασε ο Υπουργός Ανάπτυξης Χρήστος Φώλιας σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στην Αθήνα. Τα 7+1 σημεία αναφοράς καλύπτουν τους ακόλουθους τομείς:

1. Η δυναμική της ανταγωνιστικότητας είναι η απάντηση στις αβεβαιότητες του διεθνούς περιβάλλοντος: οι προτάσεις της Ετήσιας Έκθεσης Ανταγωνιστικότητας και το Εθνικό Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων 2008-2010 διαμορφώνονται λαμβάνοντας υπόψη την επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας και τις πληθωριστικές πιέσεις που επηρεάζουν και την Ελλάδα.

2. Επένδυση στην καινοτομία - clusters και πόλοι καινοτομίας: η επένδυση σε έρευνα και τεχνολογία βρίσκεται στο επίκεντρο του νέου Επιχειρησιακού Προγράμματος 2007-2013 'Ανταγωνιστικότητα & Επιχειρηματικότητα' (ΕΠΑΝ ΙΙ). Στόχος είναι η προώθηση της σύμπραξης μεταξύ πανεπιστημίων, ερευνητικών κέντρων και επιχειρήσεων, ώστε η γνώση να μετατρέπεται σε καινοτομικά προϊόντα και υπηρεσίες. Κίνητρα δίνονται για τη δημιουργία τοπικών κέντρων σχεδίασης και αριστείας, την ανάπτυξη νέων επιχειρήσεων, τη συγκρότηση Οικοσυστημάτων Καινοτομίας, όπως τεχνολογικά Clusters και Πόλοι Καινοτομίας, κ.ά. Οι θεματικοί τομείς προτεραιότητας είναι: Ενέργεια και Ανανεώσιμες Πηγές, Μικροηλεκτρονική, Τεχνολογίες Πολιτισμού και Βιοτεχνολογία.

3. Η ανταγωνιστικότητα δεν είναι 'σημαία ευκαιρίας'. Είναι στρατηγική επιλογή: το Υπουργείο Ανάπτυξης 'παντρεύει' για πρώτη φορά τα θέματα ανταγωνιστικότητας με τα χρηματοδοτικά εργαλεία του ΕΠΑΝ ΙΙ. Τα 41 μέτρα που εισάγει αφορούν τη ρύθμιση της αγοράς, τη δημιουργία συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού, τη νομοθετική απλοποίηση των διαδικασιών ίδρυσης Εταιρειών Περιορισμένης Ευθύνης, την 'one stop shop' εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων, τη μείωση της γραφειοκρατίας, την αυτοματοποίηση των διαδικασιών εγγραφής και παρακολούθησης των εμπορικών επιχειρήσεων, κ.ά.

4. Σημείο Επαφής για την Ανταγωνιστικότητα: κατά την επίσκεψη αντιπροσωπείας της Παγκόσμιας Τράπεζας, η Ειδική Γραμματεία για την Ανταγωνιστικότητα ορίστηκε ως 'σημείο επαφής' για την πληροφόρηση σχετικά με νομοθετικά μέτρα που βελτιώνουν τη θέση της χώρας μας στους δείκτες της έκθεσης Doing Business.

5. Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας με το Αμερικάνικο Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας: συνεργασίες προβλέπονται με διεθνείς οργανισμούς, όπως το IMD (International Institute Management for Development) και το WEF (World Economic Forum), αλλά και το Αμερικάνικο Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας.

6. Αξιοποίηση διεθνών δεικτών και διαχείριση κατατάξεων: τα στοιχεία των διεθνών εκθέσεων ανταγωνιστικότητας αποτελούν σημαντική πηγή πληροφόρησης και σύγκρισης της ελληνικής ανταγωνιστικότητας με άλλα κράτη. Ωστόσο, τα προβλήματα της ελληνικής ανταγωνιστικότητας δεν μπορούν εύκολα να απομονωθούν σε επιμέρους τομείς, αλλά διατρέχουν όλο το φάσμα της οικονομικής και κοινωνικής πραγματικότητας της χώρας.

7. Η κοινωνική εμπιστοσύνη είναι πυλώνας ανταγωνιστικότητας: η ενδυνάμωση της κοινωνικής εμπιστοσύνης αποτελεί ουσιώδη προϋπόθεση για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.

+1: Η Διαδικτυακή πύλη www.competitive-greece.gr: η Διαδικτυακή πύλη θα αποτελεί το σημείο αναφοράς για τους διεθνείς οργανισμούς που αναζητούν πιστοποιημένη και έγκυρη ενημέρωση για την ισχύουσα νομοθεσία, τους δείκτες, τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας στην εκπαίδευση, στις επιστήμες, στην οικονομία κ.λπ.