Ένα πρωτοποριακό σύστημα αποτύπωσης της θαλάσσιας κυκλοφορίας ανέπτυξαν οι ερευνητές του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Το σύστημα, που είναι προσβάσιμο από το κοινό μέσω της ηλεκτρονικής διεύθυνσης www.marinetraffic.com, προσφέρει πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο σχετικά με τη θέση, την κατεύθυνση και την ταχύτητα των πλοίων που κινούνται στις ελληνικές θάλασσες.
Μέσω του Marine Traffic, οι πληροφορίες που μέχρι πρότινος ήταν διαθέσιμες μέσω του κέντρου επιχειρήσεων του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, των Λιμεναρχείων ή των πλοιοκτητριών εταιρειών, είναι πλέον εύκολα προσβάσιμες από τους ενδιαφερόμενους. Οι ταξιδιώτες μπορούν να ενημερώνονται σχετικά με την τρέχουσα θέση του πλοίου που τους ενδιαφέρει, το δρομολόγιό του, την ταχύτητά του και την ώρα άφιξης στον προορισμό του. Οι πληροφορίες του συστήματος ανανεώνονται κάθε λεπτό, εφόσον τα σκάφη παραμένουν εντός της εμβέλειας του συστήματος.
Για τη δημιουργία αυτής της εξαιρετικά χρήσιμης υπηρεσίας, οι ερευνητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου συνδύασαν το διεθνές Σύστημα Αυτόματης Ταυτοποίησης AIS με το Διαδίκτυο και τους δορυφορικούς χάρτες της Google.
To διεθνές σύστημα AIS (Automatic Identification System, Σύστημα Αυτόματης Ταυτοποίησης) αξιοποιεί το σύστημα GPS και τον πομποδέκτη που βρίσκεται σε κάθε σκάφος. Μέσω του συστήματος αυτού, το κάθε πλοίο μεταδίδει περιοδικά τη θέση, την ταχύτητα και την πορεία του, καθώς και τα βασικά στοιχεία της «ταυτότητάς» του (όνομα, νηολόγιο, διαστάσεις κ.λπ.). Η διαδικασία αυτή είναι υποχρεωτική για όλα τα σκάφη άνω των 300 τόνων.
Το εγγενές πρόβλημα του συστήματος AIS είναι η μικρή του εμβέλεια. Προκειμένου να το ξεπεράσουν, οι ερευνητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου κάλεσαν τοπικές αρχές και εθελοντές να εγκαταστήσουν δέκτες που συνδέονται με το Διαδίκτυο και μεταδίδουν σε πραγματικό χρόνο τα δεδομένα που συλλέγουν από το AIS σε έναν κεντρικό server. Τα δεδομένα αυτά αποτυπώνονται σε δυναμικά ανανεούμενους δορυφορικούς χάρτες, δίνοντας έτσι μια συνολική εικόνα της θαλάσσιας κυκλοφορίας στις ελληνικές θάλασσες.
Στα μελλοντικά σχέδια της ομάδας του Marine Traffic είναι η επέκταση της εμβέλειας του συστήματος (που περιλαμβάνει ήδη το μεγαλύτερο τμήμα των ελληνικών θαλασσών), μέσω της εγκατάστασης περισσότερων δεκτών αλλά και μέσω συνεργασίας με τον ΟΤΕ που έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την τοποθέτηση δεκτών στα βουνά. Προβλέπεται επίσης το περαιτέρω άνοιγμα της πλατφόρμας, ώστε να συμπεριληφθούν και φορείς της Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας.