Μέχρι σήμερα η ανάπτυξη των υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας τρίτης γενιάς (3G) και η διάδοση του ασύρματου Διαδικτύου δεν είχε την αναμενόμενη επιτυχία και αποδείχθηκε κατώτερη των προσδοκιών που είχαν οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας. Κύριοι λόγοι, εκτός από την έλλειψη επαρκούς περιεχομένου, ήταν κυρίως το αυξημένο κόστος χρήσης αυτών των υπηρεσιών, καθώς οι χρήστες καλούνται να πληρώσουν για κάθε μονάδα πληροφορίας (byte) που λαμβάνουν.
Ένα έργο που χρηματοδοτήθηκε από το πρόγραμμα IST (Information Society Technologies) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προσπάθησε να διερευνήσει νέους τρόπους προκειμένου οι υπηρεσίες τρίτης γενιάς να γίνουν πιο ελκυστικές στο ευρύ κοινό. Μέσω του έργου Free-G, δόθηκε η ευκαιρία σε πολίτες από πέντε ευρωπαϊκές χώρες να έχουν δωρεάν πρόσβαση στο Διαδίκτυο μέσω των κινητών τους τηλεφώνων, με αρκετά ενθαρρυντικά αποτελέσματα.
Στη κοινοπραξία του έργου, με συντονιστή την εταιρία Atos Origin, συμμετείχαν από την Ελλάδα, η Αναπτυξιακή Εταιρεία του Δήμου Αθηναίων και η STET Ελλάς ΑΕ (ΤΙΜ). Από άλλες χώρες συμμετείχαν οργανισμοί που δραστηριοποιούνται σε διάφορους επιχειρηματικούς τομείς, όπως οι εταιρείες Filmweb και Stocknet - Aston Securities από τη Νορβηγία, η Cellcom Israel, η Mobile Economy και οι αεροπορικές αερογραμμές El Al από το Ισραήλ, και από τη Μεγάλη Βρετανία οι εταιρείες 02, Gartner και British Airways.
«Το έργο Free - G έφερε την ιδέα των τηλεφωνικών γραμμών χωρίς χρέωση 0800 στο κινητό Internet» αναφέρει η υπεύθυνη του έργου και στέλεχος της Atos Origin, κα Jennifer Kwok. «Οι δοκιμές που πραγματοποιήσαμε απέδειξαν ότι η δωρεάν πρόσβαση στο Διαδικτυο μέσω κινητού τηλεφώνου παρακινεί τους χρήστες να χρησιμοποιούν το κινητό Διαδίκτυο όλο και περισσότερο».
Οι εταίροι της κοινοπραξίας ανέπτυξαν ένα εξελιγμένο λογισμικό (mi800) το οποίο για να λειτουργήσει θα πρέπει να χρησιμοποιείται όχι μόνο από την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας, αλλά θα πρέπει να είναι ενσωματωμένο και στην ηλεκτρονική διεύθυνση τoυ οργανισμού που επιθυμεί οι ιστοσελίδες του να προβάλλονται στις οθόνες των κινητών τηλεφώνων των χρηστών. Όταν το πρόγραμμα βρίσκεται σε λειτουργία, εμφανίζεται στην οθόνη του 3G κινητού τηλεφώνου ένα εικονίδιο που ειδοποιεί τον χρήστη σε ποιες ηλεκτρονικές διευθύνσεις ή σελίδες έχει πρόσβαση δωρεάν ή σε μειωμένη τιμή.
Σύμφωνα με κα Kwok, το σύστημα χρέωσης του συγκεκριμένου προγράμματος είναι καινοτομικό, γιατί επιτρέπει σε τρίτα μέρη, όπως για παράδειγμα σε εταιρείες παροχής περιεχομένου, να πληρώνουν για τη πρόσβαση των συνδρομητών. «Αυτή η πρακτική μπορεί να δημιουργήσει προοπτικές για τη δημιουργία νέων μοντέλων επιχειρηματικότητας και κερδοφορίας», επισημαίνει.
Στο Ισραήλ, ο συνολικός αριθμός των ατόμων που επισκέφτηκαν δωρεάν τις σελίδες των αεροπορικών αερογραμμών El Al αυξήθηκε αρχικά, αλλά για σύντομο χρονικό διάστημα. Δοκιμές που έγιναν στην on-line χρηματιστηριακή εταιρεία Stocknet είχαν πιο ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Οι υπεύθυνοι της εταιρείας παρατήρησαν μια αύξηση στη χρήση της ηλεκτρονικής της διεύθυνσης για ηλεκτρονικές συναλλαγές τόσο στη Νορβηγία όσο και στη Γερμανία. Απεναντίας, η εταιρεία πώλησης εισιτηρίων μέσω του Διαδικτύου Filmweb παρουσίασε μικρή αύξηση στη χρήση της ηλεκτρονικής της διεύθυνσης.
Δοκιμές που έγιναν στη Μεγάλη Βρετανία έδειξαν ότι άλλες προτεινόμενες μορφές χρέωσης, όπως η μεταβλητή χρέωση, είναι πιο ελκυστικές από τη δωρεάν πρόσβαση. Στην Ελλάδα, οι χρήστες που είχαν πρόσβαση μέσω των κινητών τους τηλεφώνων στην ηλεκτρονική διεύθυνση της Αναπτυξιακής Εταιρείας του Δήμου Αθηναίων εξέφρασαν το θαυμασμό τους για τη νέα υπηρεσία, δίχως όμως να τη χρησιμοποιήσουν σε μεγάλο βαθμό.
«Το Free - G έδειξε ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί με την ίδια επιτυχία σε όλες τις υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας τρίτης γενιάς. Μπορεί να γίνει όμως ένα αποτελεσματικό εργαλείο, μέσω του οποίου οι εταιρείες μπορούν να αυξήσουν την αφοσίωση των πελατών τους» υπογραμμίζει η κα. Kwok.