2ος Πανελλήνιος Μαθητικός και Φοιτητικός Διαγωνισμός Ιστορικού Ντοκιμαντέρ

Τον 2ο Πανελλήνιο Μαθητικό και Φοιτητικό Διαγωνισμό Ιστορικού Ντοκιμαντέρ προκήρυξαν το μεταπτυχιακό πρόγραμμα 'Ιστορική Έρευνα, Διδακτική και Νέες Τεχνολογίες' του Ιονίου Πανεπιστημίου και η επιστημονική ένωση 'Νέα Παιδεία', με θέμα 'Προσεγγίζουμε κριτικά το παρελθόν: Στιγμές του 20ου και του 21ου αιώνα'.

 

Στο πλαίσιο της βιωματικότητας, της διαθεματικότητας και της ομαδοσυνεργατικής μάθησης, που προβλέπονται και από το ισχύον Αναλυτικό Πρόγραμμα για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση αλλά και της διερευνητικής δημιουργικής τεκμηρίωσης και έκφρασης από τους φοιτητές, η ομαδική δημιουργία ενός ιστορικού ντοκιμαντέρ βοηθά τους μαθητές και τους φοιτητές να προσεγγίσουν κριτικά το ιστορικό γεγονός και την αφήγησή του, εντάσσοντάς το ταυτόχρονα στην ευρύτερη ιστορική περίοδο της σύγχρονης ελληνικής, ευρωπαϊκής και παγκόσμιας ιστορίας.

Ο διαγωνισμός αφορά τους μαθητές του Γυμνασίου, της Α', Β' και Γ' Γενικού και Εσπερινού Λυκείου και ΕΠΑΛ, τους μαθητές των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας της Ελλάδας και της Κύπρου, καθώς και σχολείων της Ομογένειας. Επίσης, μπορούν να συμμετάσχουν προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές των ιστορικών και των άλλων τμημάτων κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών, των ελληνικών και κυπριακών πανεπιστημίων.

Θεματικό πεδίο του διαγωνισμού είναι η σύγχρονη ελληνική, ευρωπαϊκή και παγκόσμια ιστορία και ειδικότερα: α) Για τα μαθητικά ντοκιμαντέρ: Ο 20ος αιώνας, ο αιώνας των αντιφάσεων. β) Για τα φοιτητικά ντοκιμαντέρ: Η Ελλάδα της κρίσης - από το παρελθόν στο παρόν.

Το υλικό θα πρέπει να σταλεί σε dvd μαζί με τη φόρμα συμμετοχής στη διεύθυνση: ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ, Χαριλάου Τρικούπη 31, 10681 Αθήνα, με ημερομηνία ταχυδρομείου το αργότερο την Παρασκευή, 27 Φεβρουαρίου 2015.

Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων και η τελετή απονομής των βραβείων κα γίνει στην Αθήνα το Σάββατο, 18 Απριλίου 2015. Θα δοθούν συνολικά τρία βραβεία και δύο έπαινοι, τα οποία θα συνοδεύονται από ειδικό δίπλωμα και αναμνηστικά δώρα. Νικητές του περσινού πρώτου διαγωνισμού ήταν οι μαθητές και οι μαθήτριες του Καλλιτεχνικού Σχολείου Γέρακα με το ντοκιμαντέρ 'Η Δημοκρατία της Βαϊμάρης'.

Το ντοκιμαντέρ, ένα από τα πλέον ανερχόμενα είδη κινηματογράφου παγκοσμίως, γνωρίζει τα τελευταία χρόνια μεγάλη άνθιση και στην Ελλάδα. Πέρα από τον παραδοσιακό του ρόλο (εξερεύνηση, καταγραφή και χαρτογράφηση της πραγματικότητας, της φύσης, της ιστορίας και της επιστήμης), το σύγχρονο ντοκιμαντέρ, και ιδιαίτερα αυτό με ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα, διερευνά πλέον την ανθρώπινη συνθήκη μέσα στην ιστορία και στην τρέχουσα καθημερινότητα.

Πιο οικείο σε σχέση με παλαιότερα, με μεγαλύτερο εύρος και ποικιλία, με πιο δυναμικές μεθόδους παρατήρησης και τεκμηρίωσης, με αφηγηματικούς τρόπους που πολλές φορές πλησιάζουν στις ταινίες μυθοπλασίας, με εμβάθυνση στους χαρακτήρες, με περισσότερο συναίσθημα και χιούμορ, το σύγχρονο ντοκιμαντέρ παρουσιάζοντας πληροφορίες σχετικά με ένα γεγονός, πρόσωπο, τόπο ή ιδέα από το παρελθόν μέσα από μια παρουσίαση συγκεκριμένου χρόνου και αξιοποιώντας έγγραφα, φωτογραφικό υλικό, πραγματικές σκηνές και συνεντεύξεις ειδικών για το προς μελέτη θέμα, ανιχνεύει αχαρτογράφητες περιοχές της ανθρώπινης συνείδησης και της δυναμικής των κοινωνικών φαινομένων.

Με όλα αυτά ακριβώς τα χαρακτηριστικά, το ντοκιμαντέρ μπαίνει και στο χώρο της εκπαίδευσης καθώς όλο και περισσότερα σχολεία και εκπαιδευτικοί οργανισμοί το εντάσσουν στη δουλειά τους ως ένα πολυσύνθετο εκπαιδευτικό εργαλείο. Είναι αρεστό στα παιδιά, προσφέρεται για αναλύσεις και ασκήσεις, και μπορεί να αποτελέσει αφορμή ακόμη και για νέες κινηματογραφικές απόπειρες, των ίδιων των μαθητών αυτή τη φορά.