Την ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στη μαθησιακή διαδικασία, αλλά και γενικότερα στη σχολική καθημερινότητα, προβλέπει η ψηφιακή διάσταση του Νέου Σχολείου, όπως αυτή παρουσιάστηκε πρόσφατα από την Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων Αννα Διαμαντοπούλου και τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Βασίλη Κουλαϊδή, στο ΓΕΛ-ΕΠΑΛ Μούδρου της Λήμνου, παρουσία του Πρωθυπουργού Γ. Α. Παπανδρέου, μαθητών και εκπαιδευτικών.
Βασικός πυλώνας του Νέου Σχολείου είναι το Ψηφιακό Σχολείο, το οποίο αποτελεί μια ολιστική προσέγγιση για την ανάπτυξη όλων των παραμέτρων που η διεθνής εμπειρία αναδεικνύει ως κρίσιμες για την επιτυχή εισαγωγή των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στο σχολείο, προς όφελος του μαθητή. Η χρήση των νέων τεχνολογιών θα γίνει ο καταλύτης για την αλλαγή της διδασκαλίας και της μάθησης, αλλά και του περιεχομένου των προγραμμάτων σπουδών και της σχολικής γνώσης. Παράλληλα, στοχεύει να αλλάξει τη σχέση εκπαιδευτικών και μαθητών, αλλά και τη σχέση γονιών και σχολείου.
Το Ψηφιακό Σχολείο θα υλοποιηθεί με μια σειρά δράσεων που οργανώνονται σε πέντε βασικούς άξονες:
1. Ενίσχυση των υποδομών δικτύου και του ηλεκτρονικού εξοπλισμού των σχολείων με στόχο την δημιουργία της ψηφιακής τάξης. Η ψηφιακή τάξη θα έχει γρήγορη σύνδεση με το διαδίκτυο, θα είναι εξοπλισμένη με διαδραστικά συστήματα διδασκαλίας (π.χ. διαδραστικοί πίνακες), ενώ ο εκπαιδευτικός και οι μαθητές θα αλληλεπιδρούν με δυναμικό τρόπο με τη χρήση όλων των σύγχρονων εργαλείων των ΤΠΕ.
2. Πλούσιο, διαδραστικό και αντιστοιχημένο με τα προγράμματα σπουδών ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο (e-books) για όλες τις τάξεις και τα μαθήματα. Ως προς αυτό δημιουργήθηκε μια δημόσια ψηφιακή πλατφόρμα ανοικτού λογισμικού (http://digitalschool.ypaideias.gr), με δυνατότητες ενεργού εμπλοκής των χρηστών με εργαλεία Web 2.0.
Στην πλατφόρμα αυτή ενσωματώνονται όλα τα βιβλία σε ψηφιακή μορφή, εμπλουτισμένα με πρόσθετο διαδραστικό υλικό (animations, videos, υπερσυνδέσμους, κλπ), ψηφιακή υποστηρικτική διδασκαλία για τα βασικά μαθήματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων, σχέδια μαθημάτων για κάθε ενότητα όπου εντάσσονται οι νέες τεχνολογίες στη διδασκαλία, πρόσθετο ψηφιακό υλικό όπως φωτογραφίες, βίντεο, ψηφιακά εκπαιδευτικά παιχνίδια αντιστοιχισμένο ανά ενότητα μαθημάτων από ψηφιακά αρχεία (ΕΡΤ, ΓΑΚ, Βιβλιοθήκες, Μουσεία, κ.λπ.), καθώς και δυνατότητες τοπικής εκπαιδευτικής διαχείρισης της κάθε τάξης (ανταλλαγή εργασιών μεταξύ μαθητών-εκπαιδευτικών, ανακοινώσεις, διαγωνίσματα, βαθμολογίες, απουσίες, κ.λπ.).
Με βάση αυτή την πλατφόρμα δίνεται πρόσβαση από το σπίτι, στο μεν μαθητή για περαιτέρω εμπέδωση της ύλης και εξάσκηση με τον ιδιαίτερο δικό του ρυθμό, στο δε γονιό για να ενημερώνεται για όλη την πρόοδο και τη σχολική πορεία του παιδιού του. Παράλληλα ο εκπαιδευτικός θα αποκτήσει ένα δυναμικό εργαλείο που αναβαθμίζει σημαντικά την καθημερινή του διδασκαλία.
3. Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών. Είναι σε εξέλιξη η διαδικασία για την επιμόρφωση 103.000 εκπαιδευτικών (57,2% του συνόλου) στην διδακτική αξιοποίηση των εργαλείων ΤΠΕ στα μαθήματα ειδικότητας τους και στη χρήση διαδραστικών πινάκων και της ψηφιακής εκπαιδευτικής πλατφόρμας. Δημιουργείται επισης ειδική e-πλατφόρμα για την από απόσταση επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
4. Ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικής διοίκησης της εκπαίδευσης και διαχείρισης εκπαιδευτικών δεδομένων. Τα διαφορετικά συστήματα καταγραφής δεδομένων θα αντικατασταθούν με ένα ενιαίο διαλειτουργικό σύστημα, στο οποίο θα μπορεί να έχει πρόσβαση ο καθένας, ανάλογα με το επίπεδο της λειτουργίας του (π.χ. ο γονιός του παιδιού του, ο εκπαιδευτικός της τάξης του, ο σχολικός σύμβουλος των σχολείων που εποπτεύει, κ.ο.κ). Παράλληλα, αναπτύσεται ιστοσελίδα σε κάθε σχολείο και αποκεντρωμένη Υπηρεσία του Υπουργείου, προκειμένου να αναρτώνται οι αποφάσεις και τα πεπραγμένα τους, στην κατεύθυνση της διαφάνειας και της κοινωνικής λογοδοσίας. Τέλος, όλα τα σχολεία της χώρας αποκτούν την ηλεκτρονική τους καρτέλα στην οποία θα αναγράφονται πλήρως όλα τα στοιχεία τους (μαθητές, προσωπικό, εξοπλισμός, κλπ).
5. Οριζόντιες υποστηρικτικές δράσεις. Αναπτύσσεται σύστημα υποστήριξης των σχολείων (helpdesk) σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο. Προωθείται η αριστεία και η καινοτομία στη χρήση των ΤΠΕ από την εκπαιδευτική κοινότητα (βραβεία, διαγωνισμοί, κλπ). Διεξάγονται μικρές έρευνες ανίχνευσης των τεχνικών και παιδαγωγικών προϋποθέσεων για την καλή ένταξη των ΤΠΕ στο σχολείο, καθώς και αξιολόγησης πειραματικών και καινοτομικών δράσεων. Πιστοποιούνται οι γνώσεις στις ΤΠΕ όλων των μαθητών στη Γ' Γυμνασίου. Αναλαμβάνεται δράση με στόχο την ενημέρωση γονέων, μαθητών, και εκπαιδευτικών για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου (safer internet). Η εκπαιδευτική τηλεόραση μετατρέπεται σε multimedia πλατφόρμα συνδεδεμένη με τα σημαντικότερα sites κοινωνικής δικτύωσης που προσφέρει στην εκπαιδευτική κοινότητα το περιβάλλον για να σχεδιάσουν και να πραγματοποιήσουν τα δικά τους projects (video, online games, social networking services, blogs, twitter, wiki-based projects).
Το Ψηφιακό Σχολείο προβλέπεται να υλοποιηθεί με χρονοδιάγραμμα τριών χρόνων. Σύμφωνα με τις σχετικές δηλώσεις της Υπουργού 'Το στοίχημα για το Υπουργείο Παιδείας δεν είναι να έχουν κομπιούτερ τα σχολεία, ούτε να γίνεται το μάθημα της πληροφορικής. Είναι κάτι πολύ πιο σημαντικό: Η πληροφορική και το διαδίκτυο να αποτελούν εργαλείο για όλα τα μαθήματα και σε όλους τους τρόπους διδασκαλίας. Για να μπορέσουμε να πάμε από το εκπαιδευτικό σύστημα και τον τρόπο μάθησης που έχουμε σήμερα στο καινούργιο, χρειάζεται ένα οργανωμένο σχέδιο που θα λειτουργήσει για πολλά χρόνια και θα το ακολουθήσουν πολλές κυβερνήσει. Ξέροντας ποια είναι η σημερινή κατάσταση, έχουμε κάνει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Σε 3 χρόνια με την ειδική εκπαίδευση και ειδική επιμόρφωση που θα κάνουμε, όλοι οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να χρησιμοποιούν τα εργαλεία του διαδικτύου, ώστε η χώρα να μπει στη νέα εποχή'. Σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα του Υπ. Παιδείας κ. Β. Κουλαϊδή, ηλεκτρονική υποστήριξη θα έχουν από φέτος οι μαθητές της Γ' Λυκείου, σε βασικά μαθήματα, κατά την προετοιμασία τους για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σήμερα στην Ελλάδα το 35% των εκπαιδευτικών δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει τις ΤΠΕ για τα μαθήματά του (μέσος όρος στην ΕΕ 74%), το 31% των εκπαιδευτικών δηλώνει ότι δεν έχει καμία ή σχεδόν καμία εμπειρία στη χρήση των ΤΠΕ (μέσος όρος στην ΕΕ 7%). Το 40% των σχολείων έχουν δική τους ιστοσελίδα (εκτιμάται ότι μόλις το 10-15% είναι ενεργές), ενώ μόλις το 1,4% των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και το 3,7% της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχει ενεργή ιστοσελίδα στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (http://blogs.sch.gr).