"Η ιδέα έχει πάντα ένα μερίδιο στην επιτυχία μιας επιχείρησης, όμως πρέπει να εκτελεστεί και σωστά. Εδώ και 12 χρόνια που είμαστε ενεργοί, τα πάντα είναι κυρίως θέμα υλοποίησης και σωστής εκτέλεσης."

Γιώργος Χατζηγεωργίου

Διευθύνων Σύμβουλος και Συνιδρυτής της εταιρείας Skroutz

Τεύχος 111 | Μάρτιος - Μάιος 2018

Interview

Γεννήθηκε σε μια έμπνευση της στιγμής και σύντομα κατέκλυσε την ελληνική αγορά, μετατρεπόμενη στο πιο δημοφιλές εργαλείο ηλεκτρονικής σύγκρισης τιμών και αγοράς προϊόντων.  Ο λόγος για την πλατφόρμα Skroutz η οποία, όπως εξηγεί ο συνιδρυτής της και διευθύνων σύμβουλος Γιώργος Χατζηγεωργίου σε συνέντευξή του στους Δημήτρη Μαραγκό και Βάλια Σκούρα, είναι μια ζωντανή απόδειξη ότι στην Ελλάδα υπάρχουν εταιρείες που καινοτομούν με εργασιακούς χώρους και τρόπο λειτουργίας εφάμιλλου με το εξωτερικό, με αποτέλεσμα να γίνονται πόλοι έλξης για τους Έλληνες που ζουν εκτός της χώρας, αλλά και πόλοι συγκράτησης δυναμικού στην Ελλάδα. 

Μιλήστε μας για το πώς γεννήθηκε η ιδέα στην οποία στηρίχθηκε το Skroutz και η οποία αποδείχθηκε τόσο επιτυχημένη για την ελληνική αγορά. Το μυστικό της επιτυχίας βρισκόταν στην ιδέα ή στον τρόπο που αυτή υλοποιήθηκε;

Ξεκίνησε 13 χρόνια πριν σε μια έμπνευση της στιγμής, για να λύσει μια πρακτική ανάγκη. Χωρίς να είναι μελετημένο και χωρίς να ακολουθεί συγκεκριμένο business plan, ήταν περισσότερο ένα hobby project παράλληλα με την καθημερινή μου δουλειά, το όποιο σταδιακά με παρέσυρε. Καθώς το project μεγάλωνε και απαιτούσε περισσότερο από το χρόνο μου, έπρεπε να το συντηρώ και να αποφασίσω αν θα ασχοληθώ με αυτό αποκλειστικά. Κάπως έτσι κατέληξε να γίνει κανονική επιχείρηση. Η ιδέα έχει πάντα ένα μερίδιο στην επιτυχία μιας επιχείρησης, όμως πρέπει να εκτελεστεί και σωστά. Θεωρώ ότι και τα δυο έπαιξαν ρόλο στο Skroutz, απλώς εδώ και 12 χρόνια που είμαστε ενεργοί, τα πάντα είναι κυρίως θέμα υλοποίησης και σωστής εκτέλεσης.

Αναπτυχθήκατε και γιγαντωθήκατε εν μέσω κρίσης. Ποια στοιχεία σας βοήθησαν να αντεπεξέλθετε παρά τις δυσκολίες της εποχής;

Παρόλο που ξεκινήσαμε αρκετά νωρίτερα και μεγαλώναμε έτσι κι αλλιώς, λόγω της φύσης της υπηρεσίας, βρεθήκαμε μέσα στην κρίση να έχουμε μεγάλη ανάπτυξη. Νομίζω ότι αυτό που συντέλεσε περισσότερο ήταν η αυξημένη διείσδυση του Internet και των φορητών συσκευών και φυσικά η ανάγκη μας εν μέσω κρίσης να κάνουμε πιο έξυπνες αγορές και να δίνουμε σημασία στα χρήματα που σπαταλάμε.

Είχατε σκεφτεί στο ξεκίνημα σας να δραστηριοποιηθείτε στο εξωτερικό;

Όχι αρχικά. Εξάλλου, το 2005 που ξεκινήσαμε δεν υπήρχαν σκέψεις για να βγούμε εκτός Ελλάδας, ούτε φυσικά το απαιτούμενο υπόβαθρο για να υποστηριχτεί μια επέκταση στο εξωτερικό. Εξάλλου τότε ήμασταν εν γένει πιο εσωστρεφείς και σαν χώρα. Εμείς το σκεφτήκαμε πολύ αργότερα, το 2011, όταν είδαμε ότι η οριζόντια ανάπτυξη στην Ελλάδα πλησίαζε σε ένα ταβάνι και έτσι ακολούθησε η πρώτη μας εξόρμηση εκτός Ελλάδας, στην Τουρκία το 2012 με το www.alve.com και ακολούθησε η Αγγλία. Για να επιβιώσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο πρέπει πλέον να σκέφτεσαι με διεθνή ορίζοντα, άρα υπάρχουν πλάνα να πάμε και σε άλλες χώρες στο άμεσο μέλλον. Όταν βγαίνεις από το οικείο περιβάλλον σου και πηγαίνεις σε κάτι καινούργιο, δοκιμάζεις καλύτερα τις δυνάμεις σου.

Θεωρείτε ότι η ψηφιακή διασύνδεση μεταξύ ανθρώπων και επιχειρήσεων σε όλο τον κόσμο μπορεί να λειτουργήσει σαν «αντίδοτο» στην κρίση αλλά και στο brain drain;

Ναι, θεωρώ ότι η πρόσβαση στο Internet, η "κατάργηση" των συνόρων και η ευκολία με την οποία μπορεί μια επιχείρηση από οποιαδήποτε χώρα, είτε να εξάγει, είτε να έχει λειτουργία σε άλλες χώρες, μπορεί να βοηθήσει πάρα πολύ και την Ελλάδα. Δεδομένου ότι σε υποδομές που έχουν να κάνουν με τη βαριά βιομηχανία και σε δραστηριότητες γενικά που χρειάζονται εγκαταστάσεις, σίγουρα υστερούμε, είναι σημαντικό να αξιοποιήσουμε το Internet και τις δυνατότητες που μας παρέχει. Στο πλαίσιο αυτό, εκτός από τις εταιρείες που ξεκίνησαν στην Ελλάδα και τώρα λειτουργούν αποκλειστικά στο εξωτερικό, υπάρχουν πολλές ακόμη επιχειρήσεις που έχουν τη βάση τους εδώ, αλλά την πλειοψηφία του εργασιακού τους κύκλου στο εξωτερικό.

To Skroutz ανήκει στις εταιρείες που βοηθάει στη συγκράτηση ανθρώπινου δυναμικού στην Ελλάδα…

Τα τελευταία χρόνια το Skroutz μεγαλώνει γρήγορα και είμαστε τυχεροί, διότι η αναζήτηση ανθρώπων είναι προτεραιότητά μας και έτσι βοηθάμε να μείνει εργασιακό δυναμικό στην Ελλάδα. Αυτή τη στιγμή απασχολούμε πάνω από 180 άτομα και κάθε χρόνο κάνουμε περίπου 30 με 50 νέες προσλήψεις. Επίσης, έχουμε δώσει ιδιαίτερη σημασία στα γραφεία, μας και το Skroutz προσφέρει μια εικόνα εργασιακού περιβάλλοντος που δεν έχει να ζηλέψει σε κάτι από το εξωτερικό. Πρέπει να πολεμήσουμε την ιδέα ότι στο εξωτερικό είναι όλα καλύτερα. Νομίζω ότι κι εδώ μπορούμε να τα καταφέρουμε μια χαρά και να έχουμε τις ίδιες ποιοτικές εργασιακές συνθήκες και υγιές περιβάλλον και με αυτόν το γνώμονα φτιάξαμε τα δικά μας γραφεία στο Skroutz. Αυτή η αντίληψη δημιουργεί ένα κλίμα που ενδεχομένως να "κρατάει" κάποια μυαλά στην Ελλάδα. Θεωρώ ότι η ελληνική αγορά έχει ευκαιρίες, κυρίως όσον αφορά στην τεχνολογία. Ίσως να μην είμαστε ακόμη ούτε Γερμανία, ούτε Αμερική, αλλά με τον καιρό πιστεύω ότι όσο δημιουργούνται εταιρείες με καλό περιβάλλον και υψηλό επίπεδο τεχνογνωσίας, θα έχουμε ακόμη μικρότερο brain drain στο εξωτερικό.

Διαβάστε τη συνέντευξη όπως δημοσιεύθηκε στο περιοδικό