"Η αγροτική επιχειρηματικότητα είναι μια ισχυρή δύναμη της Ελλάδας. Είναι κρίμα να μην τα εκμεταλλευτούμε και να μην εξάγουμε τα ελληνικά παραδοσιακά προϊόντα"

Στρατής Καμάτσος

ιδιοκτήτης επιχείρησης ελαιόλαδου

Τεύχος 109 | Σεπτέμβριος 2017- Νοέμβριος 2017

Interview

Έχοντας ασκήσει για αρκετά χρόνια τη δικηγορία στο εξωτερικό, o Στρατής Καμάτσος επέστρεψε, επέμεινε και τελικά έμεινε στην Ελλάδα -σε μια περίοδο δύσκολη για την Ελλάδα όπου το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό της χώρας αναζητούσε εργασία στο εξωτερικό- για να ασχοληθεί με την παραγωγή ελαιόλαδου. Το επιχειρηματικό εγχείρημα του Στρατή Καμάτσου στη Μυτιλήνη ήταν η δημιουργία ενός ελαιόλαδου με "κοινωνικό χαρακτήρα". 

Θα μπορούσατε να μας παρουσιάσετε συνοπτικά την κύρια επιχειρηματική δραστηριότητα Evo3;

Είμαστε παραγωγοί ελαιόλαδου τρίτης γενιάς και επεξεργαζόμαστε και άλλα καινοτόμα προϊόντα. Αλλά, όλη αυτή η επιχειρηματική ιδέα, συνδυάζεται με μια πρωτότυπη περιβαλλοντική και κοινωνική ιδέα. Καθίσαμε και σκεφτήκαμε, το πώς θα μπορούσαμε να συνδυάσουμε την παραγωγή ελαιόλαδου, με όλο αυτό που σας περιγράφω. Είπαμε λοιπόν: το ελαιόλαδο από πού προέρχεται; Από τα δέντρα. Μήπως θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι με δενδροφύτευση; Κάναμε μια έρευνα και είδαμε ότι όντως αυτό μπορούσε να γίνει.

Έχετε ζήσει και εργαστεί στο εξωτερικό και μάλιστα σε έναν εντελώς διαφορετικό τομέα. Τι σας έκανε να γυρίσετε, να επιμείνετε και να μείνετε Ελλάδα;

Μετά από την επαγγελματική μου σταδιοδρομία στα νομικά στο εξωτερικό, αποφάσισα να επιστρέψω στην Ελλάδα, μαζί με τη σύζυγο και την κόρη μου και να ασχοληθώ με την οικογενειακή παράδοση- την παραγωγή ελαιόλαδου. Ξεκίνησα να κάνω πραγματικότητα αυτό το όνειρο και να μοιράσω με άλλους την αγάπη της οικογένειάς μου για το ελαιόλαδο. Μία αγάπη που ξεκίνησε από τον παππού μου, ο οποίος κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, φόρτωνε το λάδι του σε ένα μικρό αλιευτικό σκάφος στη μέση της νύχτας, διέσχιζε το Αιγαίο, αποφεύγοντας τους Γερμανούς, διακινδυνεύοντας τη ζωή του.

Τι σας είπαν οι φίλοι σας όταν τους ανακοινώσατε ότι θα γυρίσετε στην Ελλάδα εν μέσω κρίσης;

Οι φίλοι και γνωστοί μου έλεγαν ότι είμαι τρελός. Αλλά θεωρούσα ότι ήταν η κατάλληλη στιγμή να επιστρέψω και να κυνηγήσω το πάθος μου. Εκεί που άλλοι βλέπανε επιπολαιότητα, εγώ είδα μία ευκαιρία - να συνδυάσω την οικογενειακή παράδοση με την κοινωνική προσφορά.

Κατά την γνώμη σας, μπορούν τα ελληνικά προϊόντα να οδηγήσουν έναν επιχειρηματία στην επιτυχία;

Πραγματικά πιστεύω ότι η αγροτική επιχειρηματικότητα είναι μια ισχυρή δύναμη της Ελλάδας. Τα ελληνικά παραδοσιακά προϊόντα είναι τόσο γνήσια και νόστιμα. Είναι κρίμα να μην τα εκμεταλλευτούμε και να τα εξάγουμε. Αλλά, αφού έχουμε αργήσει να τα εκμεταλλευτούμε και μπαίνουμε καθυστερημένα στο παιχνίδι, πρέπει να φέρουμε κάτι καινοτόμο στην αγορά, όπως κάνω εγώ με τη δενδροφύτευση και την κοινωνική ευθύνη.

Μπορούν τα ελληνικά προϊόντα να έχουν σημαντικό ρόλο σε αγορές του εξωτερικού;

Ναι και όχι. Ναι, γιατί ως προϊόν, το ελληνικό ελαιόλαδο είναι ένα από το καλύτερα σε ποιότητα και μπορεί να ανταπεξέλθει στο σκληρό ανταγωνισμό που υπάρχει. Όχι, γιατί σαν χώρα έχουμε μείνει αρκετά πίσω στον αγώνα των εξαγωγών στον χώρο αυτό. Εκεί που βλέπω ότι υπάρχει ελπίδα για το ελληνικό ελαιόλαδο είναι να κυριαρχήσουμε στον χώρο του ποιοτικού και βιολογικού ελαιόλαδου.

Εσείς έχετε αναπτύξει δίκτυο συνεργατών που να συμπεριλαμβάνει και Έλληνες του εξωτερικού; Ποια οφέλη βλέπετε από τη διασύνδεση των Ελλήνων που ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό με την Ελλάδα;

Έχω ένα δίκτυο από συνεργάτες στο εξωτερικό, πιο πολύ στον τομέα της διανομής. Φυσικά, ξεκινάω και ένα δίκτυο από συνεργάτες παραγωγών στην Ελλάδα που δεν έχουν πρόσβαση στο εξωτερικό. Με βοηθάει αυτό λόγω του ότι έχουμε κάτι κοινό που είναι να προωθήσουμε τα ελληνικά προϊόντα. Αλλά δεν είναι και εύκολο να βρεις συνεργάτη γιατί οι περισσότεροι δουλεύουν κατ' αποκλειστικότητα με μεγάλες εταιρείες και δεν θέλουν να συνεργαστούν με μικρότερους παραγωγούς. Αλλά ναι, θεωρώ ότι μπορεί να βοηθήσει η δικτύωση με Έλληνες του εξωτερικού, γιατί ξέρουν το προϊόν σου και θα μπορέσουν να το προωθήσουν.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Έχουμε εστιάσει στην αγορά της Αμερικής. Στοχεύουμε να επεκτείνουμε την συνεργασία μας. Στο επίκεντρο θα βρίσκεται το ελαιόλαδο. Έχουμε λανσάρει όλα τα προϊόντα μας και στοχεύουμε να προωθήσουμε και άλλα ελληνικά προϊόντα. Ήδη έχουμε ξεκινήσει την προώθηση της μαρμελάδας από ελιά. Έχουμε ήδη δημιουργήσει το καινούργιο μας προϊόν, την καπνιστή ελιά, για την οποία έχουμε πάρει βραβείο "Great Taste" στην Αγγλία. Θα εξάγουμε μη επεξεργασμένο αλάτι, που θα παράγεται στη Μυτιλήνη. Επίσης, στην Αμερική θα λανσάρουμε λάδι ντρέσινγκ για σαλάτες. Παράλληλα, σκεφτόμαστε να βγάλουμε μαρινάδες. Όλα αυτά με βάση πάντα το ελληνικό ελαιόλαδο. Επίσης, έχουμε ανοίξει άλλη συνεργασία με το μεγαλύτερο κέντρο ερευνών για καρκίνο στην ΗΠΑ. Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας για κάθε μπουκάλι που θα πουλιέται, εμείς θα δωρίζουμε 25 σεντς για την έρευνα που κάνουν για τον καρκίνο.

Διαβάστε τη συνέντευξη στο περιοδικό!