Όταν οι νέοι καινοτομούν!

Σε αυτό το αφιέρωμα:

Πρωτοποριακά "πράσινα" οχήματα από φοιτητές του Πολυτεχνείου Κρήτης

Προμηθέας: οικολογικό όχημα υδρογόνου από το ΕΜΠ

Μικρό αεροσκάφος με ενέργεια από φωτοβολταϊκά

Καινοτόμες λύσεις λογισμικού από φοιτητές

Ελληνικές διακρίσεις σε παλαιότερους διαγωνισμούς


Η καινοτομία αναφέρεται συχνά ως "μονόδρομος" για την ανταγωνιστικότητα και την ευημερία της Ευρώπης. Στην πρώτη γραμμή της καινοτομίας δεν μπορούν παρά να βρίσκονται νέοι ερευνητές, με δημιουργικό ταλέντο και φαντασία που μετατρέπουν τις ιδέες σε πρωτοποριακές τεχνολογίες.

Στην Ελλάδα, παρά τις όποιες αντιξοότητες, νέοι φοιτητές διακρίνονται και καινοτομούν. Στους νέους αυτούς είναι αφιερωμένο το κύριο θέμα του τεύχους. Σε ομάδες φοιτητών από την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα, την Κρήτη, τη Λαμία, που είτε διακρίθηκαν σε διεθνείς διαγωνισμούς, είτε ανέπτυξαν καινοτόμες εφαρμογές κατά τη διάρκεια των σπουδών τους.

Τρία οικολογικά οχήματα που αξιοποιούν το υδρογόνο και την ηλιακή ενέργεια, ένα μικρό αεροσκάφος με φωτοβολταϊκά και έξι καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις λογισμικού είναι τα επιτεύγματα των νέων ερευνητών που παρουσιάζονται στη συνέχεια.


Πρωτοποριακά "πράσινα" οχήματα από φοιτητές του Πολυτεχνείου Κρήτης

Με το όχημα ER10, ένα ολοκληρωμένο όχημα εξοπλισμένο με κυψέλες υδρογόνου και καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις στον τομέα της ασφάλειας, το οποίο διένυσε 373 χλμ. με ένα λίτρο καυσίμου, συμμετείχε η ελληνική ομάδα TUCer (Technical University of Crete Eco Racing team) στον διεθνή διαγωνισμό Shell Eco Marathon 2010.

Η ομάδα του Πολυτεχνείου Κρήτης, που συμμετείχε για δεύτερη χρονιά στον διαγωνισμό, κατάφερε να αποσπάσει το πρώτο βραβείο στον παράλληλο διαγωνισμό ασφαλείας (ADAC Safety Award), χαρίζοντας στη χώρα μας μια σημαντική διάκριση.

Στον διαγωνισμό Shell Eco Marathon 2010, που πραγματοποιήθηκε στη Γερμανία κατά το διάστημα 4 έως 7 Μαΐου, συμμετείχαν 221 ομάδες πανεπιστημίων από όλη την Ευρώπη και όχι μόνο, οι οποίες σχεδίασαν και κατασκεύασαν οχήματα με στόχο να καλύψουν τη μεγαλύτερη απόσταση με όσο το δυνατόν λιγότερο καύσιμο.

Στόχος του διαγωνισμού είναι η ανάπτυξη φιλικών προς το περιβάλλον τεχνολογιών για την κίνηση οχημάτων με τη μικρότερη δυνατή κατανάλωση καυσίμου. Το ρεκόρ  σε όλες τις κατηγορίες του διαγωνισμού κατέρριψε το όχημα του γαλλικού Πολυτεχνείου της Ναντ, το οποίο διένυσε 4.896 χιλιόμετρα με υδρογόνο που ισοδυναμεί σε ένα λίτρο καυσίμου.

Η ομάδα TUCer συμμετείχε στην κατηγορία μονοθέσιων οχημάτων πόλης (Urban Concept), χρησιμοποιώντας τεχνολογία αιχμής που περιλαμβάνει κυψέλη καύσιμου υδρογόνου και κίνηση με ηλεκτρικό κινητήρα, τα οποία εκπέμπουν μηδενικούς ρύπους κατά την κίνηση του οχήματος.

Ιδιαίτερη εντύπωση στην επιτροπή έκανε η κατασκευή και τοποθέτηση ρυθμιζόμενης κολώνας τιμονιού και η εμπρόσθια ζώνη ελεγχόμενης παραμόρφωσης για προστασία του οδηγού σε περίπτωση πρόσκρουσης, το αυτόματο άνοιγμα της καμπίνας του οδηγού για γρήγορη έξοδο από το όχημα, καθώς επίσης η χρήση εξειδικευμένων αισθητήρων για τον εντοπισμό διαρροών καυσίμου.

Η ομάδα σχεδίασε το πρώτο της όχημα, το Eco Racer I, τον Μάιο του 2008. Στη συνέχεια, η ομάδα σχεδίασε, εξέλιξε και κατασκεύασε -στο Διατμηματικό Εργαστήριο Εργαλειομηχανών και στο Εργαστήριο Ευφυών Συστημάτων και Ρομποτικής του Πολυτεχνείου Κρήτης- το Eco Racer II, ένα πρωτότυπο τετράτροχο, μονοθέσιο ηλεκτρικό όχημα πόλης.

Με το όχημα ER10, ένα ολοκληρωμένο όχημα με κυψέλες υδρογόνου, η ομάδα TUCer απέσπασε το πρώτο βραβείο στην κατηγορία ασφαλείας στον διεθνή διαγωνισμό Shell Eco Marathon 2010

Το Eco Racer II αποτέλεσε πλατφόρμα πειραματισμού για προβλήματα που σχετίζονται με την επίτευξη χαμηλής κατανάλωσης, την οδηγική ασφάλεια αλλά και την αυτόνομη πλοήγηση, ενώ αποτέλεσε και αντικείμενο έρευνας με στόχο τη συνεχή εξέλιξη του και τη βελτίωση των επιδόσεών του. Το Μάιο του 2009 συμμετείχε για πρώτη φορά στον Shell Eco Marathon.

Το ER10 είναι η αναβαθμισμένη έκδοσή του, ενώ η επίδοση των 373 χλμ. με ένα λίτρο ισοδύναμου καυσίμου (ποσότητα αέριου υδρογόνου που ισοδυναμεί ενεργειακά με ένα λίτρο συμβατικού καυσίμου) που πέτυχε στον διαγωνισμό Shell Eco Marathon 2010 θέτει τη βάση για νέες επιτυχίες στις επόμενες διοργανώσεις.

Οσον αφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά του ER 10, το πλαίσιο είναι από σωλήνες αλουμινίου, το κάλυμμα από ανθρακονήματα, ο κινητήρας είναι ηλεκτρικός, ως μονάδα παραγωγής ενέργειας χρησιμοποιούνται κυψέλες υδρογόνου, οι διαστάσεις είναι 2,5 x 1,25 x 1 (ΜxΠxΥ σε μέτρα) και το βάρος του οχήματος είναι 110 Kg.

Σύμφωνα με τον Ν. Τσουρβελούδη, επίκουρο καθηγητή του Τμήματος Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, στόχος είναι το ΕΡ10 να φθάσει τα 800 χλμ. με ένα λίτρο ισοδύναμο καυσίμου. Τα μέλη της ομάδας TUCer 2010 είναι οι: Νικόλαος Τσουρβελούδης, Πολυχρόνης Σπανουδάκης, Σάββας Πιπερίδης, Ιωάννης Τσινάρης, Δημήτριος Ευσταθίου, Αναστάσιος Παππάς, Ευάγγελος Πλουμάκης και Ιωάννης Στρατηγός.

Αξίζει να σημειωθεί ότι και μια δεύτερη ερευνητική ομάδα του Πολυτεχνείου Κρήτης έχει ασχοληθεί με τη μελέτη, τον σχεδιασμό και την κατασκευή πρωτοποριακών, φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων.

Πρόκειται για την ομάδα TUC Hephaestus Solar Car, η οποία έχει σχεδιάσει ένα ηλεκτροηλιακό όχημα που κινείται με τη μετατροπή (απευθείας ή μη) της ηλιακής ενέργειας σε ηλεκτρική.

Φωτορεαλιστική απεικόνιση του ηλεκτροηλιακού οχήματος Hephaestus

Η ομάδα έλαβε το 2ο βραβείο σε διεθνή διαγωνισμό που διοργανώθηκε τον Ιούνιο του 2008 από το Ελληνικό Ινστιτούτο Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων μεταξύ Πανεπιστημιακών και Τεχνολογικών Ιδρυμάτων, στο πλαίσιο του προγράμματος Interreg "Ήλιος Ζωή - Ελλάδα Ιταλία", ενώ έχει βραβευθεί και από το Εθνικό Κέντρο Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης.

Η μελέτη περιλαμβάνει αναλυτικά σχέδια για όλα τα μηχανολογικά και ηλεκτρικά υποσυστήματα του οχήματος, εκτενή ανάλυση της σχεδίασης και του υπολογισμού της δομής του αμαξώματος, των υποσυστημάτων ανάρτησης, διεύθυνσης και πέδησης.

Κατά τον σχεδιασμό του οχήματος επιλέχθηκε η  χρήση τριών τροχών, έτσι ώστε να μειωθούν όσο το δυνατόν περισσότερο οι πιθανές τριβές και απώλειες από τη χρήση τέταρτης ρόδας και διαφορικού συστήματος.

Το ηλεκτρικό σύστημα του οχήματος, στηρίζεται σε φωτοβολταϊκή γεννήτρια, μπαταρίες (περίπου 4,75 kWh) και ηλεκτρικό κινητήρα ισχύος περίπου 3 kW και βάρους 10 kg. Το επόμενο φιλόδοξο βήμα των νέων ερευνητών είναι  η συμμετοχή -με το όχημα που κατασκευάζεται- σε προσεχή Παγκόσμιο Διαγωνισμό Ταχύτητας Ηλιακών Οχημάτων.

Αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο τελικό στάδιο της υλοποίησης η κατασκευή του οχήματος, ενώ το κάλυμμα με τα Φ/Β έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Σύντομα θα γίνουν οι πρώτες δοκιμές κύλισης όπου το όχημα πλέον θα κινηθεί χωρίς τη χρήση φωτοβολταϊκών, αλλά μόνο με την ενέργεια των μπαταριών του.

Η ομάδα TUC Hephaestus Solar Car απαρτίζεται από τους φοιτητές/ερευνητές: Αθανάσιο Μαλισόβα, Βουτσαρά Γεώργιο, Μαλλά Αλέξανδρο, Καμπιανάκη Ελευθέριο, Σηφάκη Χαρίκλεια, Παπαμεντζελόπουλο Ιωάννη, Τσουράκη Αργυρώ και τους υπεύθυνους καθηγητές: Κωνσταντίνο Καλαϊτζάκη, Θεοχάρη Τσούτσο, Δημήτριο Ρόβα.


Προμηθέας: οικολογικό όχημα υδρογόνου από το ΕΜΠ

Είναι μονοθέσιο, κινείται με υδρογόνο, δεν επιβαρύνει το περιβάλλον και μπορεί να διανύσει 840 χλμ. με ένα ισοδύναμο λίτρο καυσίμου.

Είναι ο Προμηθέας, ένα πρωτότυπο ερευνητικό όχημα που αναπτύχθηκε από την ομάδα NTUA ΕcoΜarathon Team στο Εργαστήριο Ηλεκτρικών Μηχανών και Ηλεκτρονικών Ισχύος της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, με στόχο τη συμμετοχή στον διεθνή διαγωνισμό Shell EcoΜarathon.

To όχημα κινείται με ηλεκτρικό κινητήρα μόνιμων μαγνητών και τροφοδοτείται μέσω κυψελών υδρογόνου.

Η πρώτη έκδοση του οχήματος, ο Προμηθέας Ι, αναπτύχθηκε το 2009 με στόχο τη συμμετοχή στον Shell Eco Marathon Europe που έγινε τον Μάιο του 2009 στην πίστα EuroSpeedWay στο Lausitz της Γερμανίας.

Η ομάδα NTUA EcoMarathon Team με το όχημα Προμηθέας

Ο Προμηθέας ΙΙ, εξέλιξη του μοντέλου του 2009 με βελτιώσεις στην αεροδυναμική απόδοση, γύρισε στην Ελλάδα, έχοντας ολοκληρώσει και τους 8 γύρους του φετινού διαγωνισμού της Shell σε 51 λεπτά και 30 δευτερόλεπτα, διανύοντας 840 χιλιόμετρα με ένα ισοδύναμο λίτρο καυσίμου -επίδοση ρεκόρ για τα ελληνικά δεδομένα, καθώς η καλύτερη προηγούμενη απόδοση ελληνικού αυτοκινήτου στον διαγωνισμό ήταν μόλις 470 χλμ/λίτρο.

Οι προδιαγραφές του οχήματος, που συμμετείχε στην κατηγορία Prototype (πρωτότυπα οχήματα που σχεδιάζονται με μεγαλύτερη ελευθερία επιλογών ώστε να πετύχουν την καλύτερη δυνατή εξοικονόμηση ενέργειας) βασίστηκαν κυρίως στους κανόνες του διαγωνισμού Shell Eco Marathon.

Bασική απαίτηση ήταν το όχημα να πληροί τους κανονισμούς ασφαλείας και να μπορεί να διανύσει όσο το δυνατόν μεγαλύτερη απόσταση με καύσιμο υδρογόνο που αντιστοιχεί σε ένα λίτρο βενζίνη, με ταχύτητα τουλάχιστον 30 χλμ./ώρα, φέροντας οδηγό βάρους τουλάχιστον 50 κιλών.

Η ανάγκη για ελαχιστοποίηση της απώλειας ενέργειας οδήγησε στην επιλογή ηλεκτρικού κινητήρα μονίμων μαγνητών. Έτσι, σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε ειδικός για τις απαιτήσεις του αυτοκινήτου κινητήρας, ο οποίος λειτουργεί χωρίς να παράγει καυσαέρια ή κάποια άλλη ρυπογόνα ουσία.

Το όχημα χρησιμοποιεί ως πηγή ενέργειας το υδρογόνο. Η αξιοποίηση του υδρογόνου και η μετατροπή του σε ηλεκτρισμό γίνεται μέσω της τεχνολογίας κυψελών καυσίμου (fuel cell technology) που μετατρέπουν ηλεκτροχημικά το υδρογόνο σε ηλεκτρισμό. Η ηλεκτρική ενέργεια μετατρέπεται σε κινητική ενέργεια και ένα μικρό ποσοστό χάνεται ως θερμότητα στο περιβάλλον.

Αν η ηλεκτρική ενέργεια με τη σειρά της ληφθεί από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τότε έχουμε ένα 100% οικολογικό όχημα.

Στην μείωση της απώλειας ενέργειας συμβάλλουν και οι τροχοί του Προμηθέα, στους οποίους τοποθετήθηκαν ελαστικά μειωμένης τριβής κύλισης. Το αμάξωμα του οχήματος δανείστηκε η ομάδα του Πολυτεχνείου από το 2ο Γυμνάσιο Χίου, που το είχε κατασκευάσει για το όχημα Σπονδοφόρος.

Στο αρχικό αμάξωμα έγιναν οι κατάλληλες τροποποιήσεις ώστε να τοποθετηθούν τα νέα τμήματα.

Οσον αφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά του οχήματος: η ισχύς λειτουργίας είναι 160 W, η μέγιστη ισχύς 300 W, η ταχύτητα κανονικής λειτουργίας 32 km/h, η μέγιστη ταχύτητα 50 km/h, η κατανάλωση: 1.100 km/ισοδ.λίτρο (0,09 lt / 100 km). Επίσης, ο τύπος κινητήρα είναι 10πολικός σύγχρονος κινητήρας μονίμων μαγνητών, η πηγή ενέργειας είναι κυψέλη καυσίμου ισχύος 0,6 kW, ενώ για την τροφοδοσία χρησιμοποιούνται ηλεκτρονικά ισχύος φτιαγμένα ειδικά για τον συγκεκριμένο κινητήρα.

Γενικά, η ομάδα NTUA EcoMarathon Team έχει συγκεντρώσει τα τελευταία χρόνια σημαντική τεχνογνωσία όσον αφορά τα ηλεκτρικά οχήματα, την οποία προσπαθεί να μεταφέρει και εκτός εργαστηρίου.

Αυτή τη στιγμή εργάζεται πάνω στην κατασκευή ηλεκτρικού κινητήρα και συστήματος τροφοδοσίας που θα μπορούσε να μετατρέψει οποιοδήποτε συμβατικό αυτοκίνητο σε ηλεκτρικό.

Αντί, δηλαδή, να χρειάζεται να σχεδιαστεί από την αρχή, να κατασκευαστεί και να βγει στην παραγωγή ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, θα μπορεί με την προσαρμογή του κινητήρα αυτού να μετατραπεί σε ηλεκτρικό οποιοδήποτε από τα αυτοκίνητα που ήδη κυκλοφορούν, εξοικονομώντας χρόνο και χρήμα. Μέχρι το τέλος της χρονιάς, μάλιστα, αναμένεται να είναι έτοιμο για δοκιμές το ηλεκτρικό μοντέλο μικρού αυτοκίνητου πόλης γνωστής εταιρείας. 

Παράλληλα, η ομάδα NTUA ΕcoΜarathon Team αναμένει έγκριση για πρόταση που έχει υποβάλλει σε ευρωπαϊκό έργο για την κατασκευή ηλεκτρικού λεωφορείου, μαζί με την Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων, τη μεγαλύτερη βιομηχανία κατασκευής ειδικών οχημάτων στην Ελλάδα.

Τα μέλη της ομάδας NTUA EcoMarathon Team (Υπεύθυνος Καθηγητής: Αν. Κλαδάς, Τομέας Ηλεκτρικής Ισχύος ΕΜΠ) είναι: α) PR-FRTeam: Μάνος Πολιούδης, Ηλίας  Παπασταματίου, Γεώργιος Χατζής, Κων/νος  Τολέρης, Έφη Θεοδώρου (Οδηγός), β) Ομάδα R&D Κινητήρα: Κων/νος Λάσκαρης,  Αρης Σταθάκης, Σταύρος Γιαγιάννος, γ) Oμάδα R&D Ηλεκτρονικών Ισχύος: Αντώνιος Χανιώτης, Λένος Χατζηδημητρίου, Δημήτριος Γυπαράκης, δ) Fuel Cell Team: Κων/νος Παπαπασχάλης, (Νικόλαος) Ιάσων Αβραμιώτης (Φαληρέας), Κωνσταντίνος Μπούρχας, Γεώργιος Κωτσιανδρής, Αναστάσιος Δούκας, ε) EcoCar Team: Μάνος Πολιούδης, Παύλος Ζακάκης, Νικηφόρος Κουφόπουλος, Νίκος Αποστολόπουλος.


Μικρό αεροσκάφος με ενέργεια από φωτοβολταϊκά

Ένα μικρό μη-επανδρωμένο τηλεκατευθυνόμενο αεροσκάφος, τροφοδοτούμενο με ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από φωτοβολταϊκά συστήματα, ανέπτυξαν οι  Ίκαροι IV (I) Γιώργος Φωτιάδης και Μιχάλης Κατάκης.

Οι Ίκαροι Γιώργος Φωτιάδης και Μιχάλης Κατάκης με το "Μολυβάδας Ι"

Η επίδειξη του αεροσκάφους πραγματοποιήθηκε στη Σχολή Ικάρων κατά τη διάρκεια παρουσίασης της διπλωματικής τους εργασίας με θέμα "Κατασκευή και δοκιμή μικρού αεροσκάφους ενεργειακά στηριζόμενου σε φωτοβολταϊκά στοιχεία – Επιχειρησιακή αξιοποίηση σε ρόλους εναέριας επιτήρησης – αναγνώρισης"

Η ανάπτυξη και κατασκευή του μικρού ηλεκτρικού ανεμόπτερου "Μολυβάδας Ι" αποτελεί την πρώτη, σε εθνικό επίπεδο, επίσημα καταγεγραμμένη επιτυχή χρήση φωτοβολταϊκών συστημάτων παροχής ηλεκτρικής ισχύος σε μη-επανδρωμένο τηλεκατευθυνόμενο αεροσκάφος. Η ονομασία του δόθηκε προς τιμή του βετεράνου αεροπόρου του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και διεθνούς φήμης ερευνητή Στέφανου Μολυβάδα.

Ως πλατφόρμα μεταφοράς του συστήματος λήψης και ασύρματης μετάδοσης εικόνας (video) χρησιμοποιήθηκε κατάλληλα τροποποιημένο ηλεκτρικό  ανεμόπτερο (τύπου SIG Riser RC-52), συνολικού βάρους απογείωσης 1,35 κιλών και εκπετάσματος 2 μέτρων.

Στην πτέρυγα του αεροσκάφους τοποθετήθηκε συστοιχία φωτοβολταϊκών στοιχείων (solar cells). Η εικόνα (video) λαμβάνεται και μεταδίδεται σε πραγματικό χρόνο, μέσω ασύρματης μικροκάμερας που τοποθετείται στο κάτω μέρος της ατράκτου.

Το σύστημα διαθέτει δυνατότητα μετάδοσης video σε ευθεία απόσταση 150 μέτρων. Το κόστος ανάπτυξης και κατασκευής του αεροσκάφους δεν ξεπερνά τα 1.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των υλικών κατασκευής και των εργαλείων.

Το σύστημα μπορεί να αξιοποιηθεί για ημερήσια/νυκτερινή εναέρια επιτήρηση (διαφύλαξη συνόρων, ασφάλεια εγκαταστάσεων, αστυνόμευση, κ.λπ.), έλεγχο δασικών περιοχών για την πρόληψη ή/και έγκαιρη καταστολή πυρκαγιών, μέτρηση και συλλογή μετεωρολογικών στοιχείων (π.χ. θερμοκρασία, υγρασία), κ.λπ. 

Σύμφωνα με τους νέους ερευνητές, το αεροσκάφος θα μπορούσε να πετάξει, με κατάλληλο τηλεχειρισμό και ιδανικές μετεωρολογικές συνθήκες, 40 μίλια για 6 ώρες.

Επιδέχεται βέβαια επιπλέον βελτιώσεων στα επιμέρους συστήματα, ενώ απαιτούνται αρκετές πτητικές δοκιμές για να αξιολογηθούν οι δυνατότητες επιχειρησιακής χρήσης. Μελλοντικός στόχος είναι ο σχεδιασμός και η κατασκευή ενός ολοκληρωμένου αυτόνομου συστήματος εναέριας επιτήρησης υψηλών επιδόσεων.

Επιβλέποντες καθηγητές των νέων Ικάρων είναι ο Σμηναγός Κυριάκος Κουρούσης, ο δ/δ Α. Κόρας και ο Αντισμήναρχος Χ. Σολομωνίδης.


Καινοτόμες λύσεις λογισμικού από φοιτητές

Έξι ομάδες φοιτητών από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Πανεπιστήμιο Πατρών, το Πανεπιστήμιο Αθηνών και το ΤΕΙ Λαμίας διαγωνίστηκαν στον ελληνικό τελικό του Παγκόσμιου Φοιτητικού Διαγωνισμού Imagine Cup που διοργάνωσε η Microsoft στην Αθήνα, στις 4 Μαΐου.

Σκοπός του παγκόσμιου διαγωνισμού, που φέτος προσέλκυσε το ενδιαφέρον 200.000 φοιτητών και μαθητών από 100 χώρες, είναι να βοηθήσει τους φοιτητές να βελτιώσουν τον κόσμο μέσω τεχνολογικών λύσεων.

Φέτος, όγδοη χρονιά του διαγωνισμού με θέμα "Φανταστείτε έναν κόσμο όπου η τεχνολογία θα συμβάλει στη λύση των μεγαλύτερων σύγχρονων προβλημάτων", οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να καταθέσουν προτάσεις για την επίλυση ενός από τους οκτώ Αναπτυξιακούς Στόχους της Χιλιετίας, όπως αυτοί έχουν καθοριστεί από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών.

Ο διαγωνισμός καλύπτει 5 κατηγορίες: Software Design, Embedded Development, Game Design, IT Challenge, Digital Media. Στο ελληνικό σκέλος του διαγωνισμού, 1.250 φοιτητές και σπουδαστές εκδήλωσαν φέτος το ενδιαφέρον τους στην κατηγορία Software Design (Σχεδιασμός Λογισμικού).

Την πρωτιά απέσπασε η αυτόματη εξατομικευμένη ξενάγηση σε εκθεσιακούς χώρους του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, έργο που θα εκπροσωπήσει τη χώρα στους παγκόσμιους τελικούς που θα διεξαχθούν στην Πολωνία.

Τη δεύτερη και τρίτη θέση απέσπασαν ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης πόνου από το Πανεπιστήμιο Πατρών και μια εκπαιδευτική πλατφόρμα για τη συνεργασία των μαθητών από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, αντίστοιχα. Στη συνέχεια παρουσιάζονται οι έξι συμμετοχές στον ελληνικό τελικό του Imagine Cup.

Αυτόματα εξατομικευμένες ξεναγήσεις
Ομάδα Megadodo, Πλατφόρμα Touring Machine (A' θέση)

Mε την εφαρμογή Touring Machine, η ομάδα Megadodo των Γ. Καρακατσιώτη και Β. Πτερνέα κατέλαβε την α' θέση στον ελληνικό διαγωνισμό Imagine Cup

Η πλατφόρμα Touring Machine παράγει αυτόματα εξατομικευμένες ξεναγήσεις για εκθεσιακούς χώρους, όπως μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του χρήστη (ηλικία, ενδιαφέροντα, προσανατολισμός και τοποθεσία στο χώρο, ιστορικό περιήγησης).

Την εφαρμογή, η οποία συμβάλει στη διάσωση και προβολή της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, ανέπτυξαν οι φοιτητές Γιώργος Καρακατσιώτης και Βαγγέλης Πτερνέας από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Τμήμα Πληροφορικής).

Η πλατφόρμα βασίζεται σε περιγραφές που δεν είναι στατικά προ-ηχογραφημένες, αλλά συντίθενται δυναμικά με βάση τη μηχανή παραγωγής φυσικής γλώσσας NaturalOWL, που ανέπτυξε η Ομάδα Επεξεργασίας Φυσικής Γλώσσας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Η συγκεκριμένη Ομάδα, υπό την επίβλεψη του επίκουρου καθηγητή Ίωνα Ανδρουτσόπουλου, αναπτύσσει γλωσσικές τεχνολογίες που παράγουν κείμενα σε φυσική γλώσσα, ώστε να είναι προσβάσιμα από τον καθένα και, μέσω κωδικοποίησης, μεταφράζονται σε καθομιλουμένη γλώσσα.

Η πλατφόρμα υποστηρίζει δύο εφαρμογές: μία για σταθερούς υπολογιστές, η οποία  αναπαριστά τρισδιάστατα τον χώρο της ξενάγησης, προσδίδοντας μια ρεαλιστική περιήγηση στον εικονικό κόσμο, και μία για κινητά τηλέφωνα για όσους προτιμούν να επισκέπτονται τον ίδιο τον αρχαιολογικό χώρο.

Στην περίπτωση αυτή το πρόγραμμα αντιλαμβάνεται τον χώρο μέσω GPS, εντοπίζει τη θέση του επισκέπτη και περιγράφει, ανάλογα με τον προσανατολισμό του κινητού, τα εκθέματα που προβάλλονται.

Το σύστημα αποφεύγει την επανάληψη πληροφοριών, ενώ ταυτόχρονα, συγκρίνει τα εκθέματα που παρουσιάζονται με όσα έχουν ήδη περιγραφεί, δίνοντας μια αίσθηση συνέχειας και ζωντάνιας στην ξενάγηση.

Οι περιγραφές μπορούν να παραχθούν αυτόματα σε πολλές γλώσσες, ενώ η έκφρασή τους αλλάζει ανάλογα με την ηλικία του χρήστη (πχ οι προτάσεις για παιδιά είναι πιο απλές και σύντομες από τις αντίστοιχες για ενηλίκους).

Στόχος των δημιουργών της εφαρμογής είναι να κυκλοφορήσει σύντομα στην αγορά, με συνεχείς βελτιώσεις με βάση τις απαιτήσεις των χρηστών.

Μέλη: Γιώργος Καρακατσιώτης (karakatsiotisgeo@gmail.com), Βαγγέλης Πτερνέας (pterneas@gmail.com)
Μέντορας: Ίων Ανδρουτσόπουλος (επίκουρος καθηγητής, Τμήμα Πληροφορικής, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών)

Oλοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης πόνου
Ομάδα Epione, Σύστημα Epione (Ηπιόνη) (Β' θέση)

Η "Epione" (Ηπιόνη) είναι ένα ολοκληρωμένο σύστημα ανίχνευσης και  διαχείρισης πόνου (σωματικού και ψυχολογικού) που ανέπτυξαν οι Κώστας Βρένας, Σταμάτης Γεωργούλης, Στέφανος Ελευθεριάδης και Δημήτρης Τζιώνας από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Τμήμα Ηλεκρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών).

To σύστημα αξιοποιεί την τεχνολογία για την αντιμετώπιση του παγκόσμιου και διαχρονικού προβλήματος του πόνου. Θα μπορούσε να λειτουργήσει ως 3D περιβάλλον, στο οποίο βρίσκεται ο χρήστης και μια webcam αναγνωρίζει εκφράσεις πόνου τις οποίες κατατάσσει σύμφωνα με μια επιστημονική κλίμακα και ενεργοποιεί διάφορες αντιδράσεις και λύσεις του προβλήματος.

Έχει αναπτυχθεί σε περιβάλλον .NET, με προηγμένες τεχνικές επεξεργασίας εικόνας για την ανίχνευση εκφράσεων πόνου και ψυχολογικής κατάστασης στο πρόσωπο του χρήστη.

Διαθέτει εφαρμογές εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας για προσομοιώσεις σωματικών μελών που λείπουν, αντιμετωπίζοντας το αίσθημα πόνου σε ακρωτηριασμένο μέλος ("phantom limb pain").

Περιλαμβάνει δομικές πληροφορίες κοινωνικής συμπεριφοράς από κοινωνικά δίκτυα για διαμόρφωση 3D περιβάλλοντος απόσπασης προσοχής από το αίσθημα του πόνου, καθώς και διαδραστικά (χειρονομίες, λόγος) συστήματα ανάδρασης (διεγέρτες-TENS) για μεγιστοποίηση του αισθήματος ανακούφισης από τον πόνο.

Μέλη: Βρένας Κώστας (k.vrenas@gmail.com), Γεωργούλης Σταμάτης (stgeorgo@auth.gr), Ελευθεριάδης Στέφανος (stelefth@ee.auth.gr), Tζιώνας Δημήτρης (dim.tziwnas@gmail.com).
Μέντορας: Λεόντιος Χατζηλεοντιάδης, αναπληρωτής καθηγητής, Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, ΑΠΘ

Εκπαιδευτική πλατφόρμα για συνεργασία μαθητών
Ομάδα Beezy, Έργο Beehive (Γ' θέση)

Η εκπαιδευτική πλατφόρμα BeeHive, εμπνευσμένη από την "ομαδική εργασία" στην κοινωνίες των μελισσών, αποτελεί εργαλείο για την επικοινωνία και συνεργασία των εφήβων σε θέματα βασικής εκπαίδευσης, σχολικών εργασιών, κ.ά.

Η πλατφόρμα σχεδιάστηκε από τις Κική Κεντζίδου, Λία Καμπάνταη και Μαριάννα Πολάτογλου από το Τμήμα Πληροφορικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Η πλατφόρμα παρέχει έγκυρες πηγές πληροφοριών και δυνατότητα διαχείρισης του υλικού με ένα recommender system. Δίνει έμφαση στην εγκυρότητα της πληροφορίας και εκτείνεται σε τέσσερις κατευθυντήριες γραμμές: μαθαίνω, δικτυώνομαι, δρω και παίζω.

Οι μαθητές, λειτουργώντας ως "κυψέλη", ωθούνται σε δραστηριότητες με βάση όσα έμαθαν, κάνοντας μικρά βήματα προς μια κοινωνία συνεργασίας.

Μέλη: Κεντζίδου Κική (roxani@pathfinder.gr), Καμπάνταη Λία (ekampant@csd.auth.gr), Πολάτογλου Μαριάννα (marianna@csd.auth.gr)
Μέντορας: Αθηνά Βακάλη, αναπληρώτρια καθηγήτρια, Τμήμα Πληροφορικής, ΑΠΘ

Διαδικτυακός εθελοντισμός
Ομάδα ΜΑΧ, Έργο Act-Social

Το ACT-SOCIAL είναι μία διαδικτυακή εφαρμογή που μέσα από την τεχνολογία της κοινωνικής δικτύωσης προωθεί τον εθελοντισμό και τις δωρεές, ώστε να δημιουργήσει μια κοινότητα ενεργών πολιτών, και να βοηθήσει στην επίλυση περιβαλλοντικών, κοινωνικών και οικονομικών προβλημάτων. Η εφαρμογή αναπτύχθηκε από τους Άννα Τρικαλινού, Μαρία Γραμμένου και Χαράλαμπο Ξιναρή, φοιτητές στο Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. 

Κάθε πολίτης ή Μη Κυβερνητικός Οργανισμός μπορεί να ενημερωθεί, να δημιουργήσει και να συμμετάσχει σε εκδηλώσεις, εθελοντικά προγράμματα, δωρεές και φιλανθρωπικές εκδηλώσεις. Μέσω μίας οθόνης ο εθελοντισμός μπορεί να μπει στο κάθε σπίτι, να καλυφθεί η άγνοια, να ευαισθητοποιηθούν οι πολίτες και να ωθηθούν οι κυβερνήσεις σε παρεμβάσεις.

Μέλη: Άννα Τρικαλινού, Μαρία Γραμμένου, Χαράλαμπος Ξιναρής (admin@act-social.com)
Μέντορας: Σέργιος Θεοδωρίδης, καθηγητής, Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Λογισμικό για παιδιά με νοητική υστέρηση
Ομάδα dotSPECIAL, Έργο OramA

Το ΟramA είναι η μόνη σουίτα λογισμικού που είναι ειδικά σχεδιασμένη για παιδιά με νοητική υστέρηση, με στόχο να φέρει τους υπολογιστές στη ζωή τους. Το έργο σχεδιάστηκε από τους φοιτητές του Πανεπιστημίου Πατρών (Τμήμα Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής) Ερρίκο Αλκαλάι, Νικόλαο Καλλιαγκόπουλος, Παναγιώτη Λελούδα και Αγησίλαο Σούλα.

Στην εφαρμογή περιλαμβάνοντα προγράμματα καθημερινής χρήσης (π.χ. πρόγραμμα ζωγραφικής, ημερολόγιο), αλλά και εκπαιδευτικό λογισμικό σχεδιασμένο με βάση τις σύγχρονες παιδαγωγικές μελέτες και υπό την καθοδήγηση επιστημόνων και ανθρώπων με εμπειρία στην καθημερινή επαφή με παιδιά με νοητική υστέρηση.

Παρόλο που οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών εξελίσσονται συνεχώς, με ραγδαίους ρυθμούς, τα προγράμματα που λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες των παιδιών με νοητική υστέρηση είναι ελάχιστα. Η εφαρμογή OramA μπορεί να προσαρμοστεί στις ανάγκες κάθε παιδιού, ενώ παιδοψυχολόγοι και εκπαιδευτικοί μπορούν εύκολα να προσθέτουν και να  αφαιρούν προγράμματα. Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά με νοητική στέρηση εξερευνούν ένα νέο αντικείμενο που τα ενδιαφέρει, και οι θεραπευτές διευρύνουν τις επιλογές εκπαίδευσης και παρακολούθησης της προόδου τους μέσα από διάφορα παιχνίδια.

Μέλη: Ερρίκος Αλκαλάι (alkalai@ceid.upatras.gr), Νικόλαος Καλλιαγκόπουλος (kalliagk@ceid.upatras.gr), Παναγιώτης Λελούδας (leloudas@ceid.upatras.gr), Αγησίλαος Σούλας (soulas@ceid.upatras.gr)
Μέντορας: Θεόδωρος Παπαθεοδώρου, καθηγητής, Τμήμα Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής Πανεπιστήμιο Πατρών

Λογισμικό για ιατρικές διαγνώσεις
Ομάδα CADD, Έργο umbrellaGR

Το λογισμικό CADD σχεδιάστηκε για να βοηθάει τον γιατρό κατά τη διάρκεια της διαγνωστικής διαδικασίας. Αναπτύχθηκε από τον Δημήτρη Ζέρβα, φοιτητή στο Τμήμα Πληροφορικής και Τεχνολογίας Υπολογιστών στο ΤΕΙ Λαμίας.

Εισάγοντας συμπτώματα, χαρακτηριστικά ή άλλα στοιχεία του ασθενούς στη βάση δεδομένων, το πρόγραμμα τα αντιστοιχεί σε ασθένειες και κάνει προτάσεις για θεραπεία ή και για επιπλέον συμπτώματα που θα μπορούσαν να ελεγχθούν.

Η εφαρμογή μπορεί να αξιοποιηθεί από γιατρούς χωρίς ιδιαίτερη εμπειρία σε κάποιο τομέα, ή από άλλο ιατρικό προσωπικό, ώστε να γίνει καταγραφή συμπτωμάτων του ασθενούς, επιλογή κατάλληλων επιπλέον εξετάσεων και ακριβής διάγνωση.

Θα μπορούσε επίσης να χρησιμοποιηθεί για εκπαιδευτικούς λόγους από ιατρικό προσωπικό και φοιτητές, για υπενθύμιση σπάνιων και μη ασθενειών, συμπτωμάτων, φαρμάκων και θεραπειών

Μέλη: Ζέρβας Δημήτρης (zervas_dimi@yahoo.com)


Ελληνικές διακρίσεις σε παλαιότερους διαγωνισμούς

Σημειώνεται πως εφαρμογές Ελλήνων φοιτητών έχουν διακριθεί σε διεθνείς "αναμετρήσεις" του Imagine Cup. Για παράδειγμα, το 2004 ο προηγμένος πλοηγός για άτομα με προβλήματα όρασης SmartEyes (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης) απέσπασε την τρίτη θέση παγκοσμίως στον τελικό της Βραζιλίας, ενώ, το 2005, ο φορητός μεταφραστής νοηματικής γλώσσας Sign2Talk (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης) κέρδισε το δεύτερο βραβείο στον τελικό της Ιαπωνίας.

Στην πρώτη περίπτωση η εμπορική εφαρμογή χρηματοδοτήθηκε από τη Microsoft, την Cosmote και την εταιρεία Geomatics που κατασκευάζει ψηφιακούς χάρτες, και έχει ήδη εφαρμοστεί πιλοτικά σε άτομα με προβλήματα όρασης στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, ενώ αναζητούνται τρόποι για την εμπορική διάθεση της εφαρμογής.

Η δεύτερη εφαρμογή χρηματοδοτήθηκε ως ερευνητικό έργο από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας για την ανάπτυξη του λογισμικού. Η εφαρμογή δεν έχει ακόμη φτάσει στο στάδιο του τελικού προϊόντος.